-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger Skoda
-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Sulland Bil Drammen:
Daglig Leder
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Ford og Renault vil utvikle varebiler sammen
- Sammen kan vi skape et kraftsentrum for lette nyttekjøretøy i Europa som det vil være svært vanskelig for kineserne å konkurrere med, sier Ford-sjef Jim Farley.
Dagen etter at Jim Farley advarte om at Europa risikerer å bli et «museum for produksjon i det 20. århundre», i en kronikk publisert i Financial Times, sender Ford ut en drøss med pressemeldinger om at de inngår et nytt partnerskap med Renault i nettopp Europa.
Bakgrunnen for Ford-sjefens advarsel er at han mener Europas lovgivningsmessige press for å produsere og selge batterielektriske kjøretøy er i ferd med å kvele bransjen.
Og han er ikke alene. Flere andre fremtredende bransjeledere, senest Stellantis-styreleder John Elkann, har nærmest kappes i å forutsi europeisk bilindustris tilbakegang hvis ikke regelverket blir revurdert raskt.
- Vi vet at vi kjemper for livene våre i vår bransje, sa Ford-sjef Jim Farley ifølge Reuters til journalister i Paris mandag, før kunngjøringen av Renault-partnerskapet, da han beskrev Fords respons på trusselen fra billigere kinesisk konkurranse.
- Sammen kan vi skape et kraftsentrum for lette nyttekjøretøy i Europa som det vil være svært vanskelig for kineserne å konkurrere med, fortsatte Farley.
- Kineserne kommer snart, og det er derfor jeg ikke vil vente, sa Renault-sjef François Provost, ifølge nyhetsbyrået.
Det fransk-amerikanske partnerskapet mellom Ford og Renault skal starte med to små elektriske personbilmodeller, som skal bygges hos Renault i det nordlige Frankrike og vil være i salg i 2028.
Men det er ingen tvil om at nyttekjøretøy blir neste steg og vil være en sentral del av partnerskapet.
Flere partnerskap i Europa
Her er det foreløpig signert en intensjonsavtale (LOI) for å «utforske felles utvikling og produksjon av lette nyttekjøretøy», og «utnytte felles plattformer for å drive industriell skalering».
Fords uttalte strategi for Europa er bygget på tre søyler: ytterligere styrking av nyttekjøretøydivisjonen Ford Pro, utvidelse av Fords personbilserie med flere nye modeller og optimalisering av den industrielle virksomheten for å skalere opp og drive kostnadseffektivt.
Jim Farley har sagt noe i retning av at formålet med personbildelen av partnerskapet er å sørge for nok volum til forhandlerne, for å kunne holde trykket oppe på varebiler. Ford Pro er for tiden selve motoren for produsentens europeiske virksomhet.
Dagens kunngjøring med Renault-gruppen bygger på Fords historie med flere partnerskap i Europa.
Som kjent samarbeider de med Koç Holding i Tyrkia, under navnet Ford Otosan (der også Ford Trucks ligger) og med Volkswagen, både innen personbiler og nyttekjøretøy.
Av nyttekjøretøy samarbeider Volkswagen og Ford blant annet om følgende modeller per i dag: Caddy/Transit Connect (produseres av Volkswagen), Transporter/Transit Custom (produseres av Ford) og Amarok/Ranger (produseres av Ford).
Jim Farley presiserer at Ford med sin nye Renault-romanse ikke «ditcher» Volkswagen, men snarere har funnet en partner til.
Renault har på sin side lenge samarbeidet med sin gamle alliansepartner Nissan om varebilmodeller. Modellene Kangoo og Master finnes i Nissan-variantene Townstar og Interstar.
Utgående Renault Trafic finnes enn så lenge som Nissan Primastar.
Det er imidlertid ikke kjent om Nissan er inne i loopen for å lage egen versjon av nyeste generasjon av Renault Trafic.
Denne er utviklet av Flexis, som er et samarbeid mellom Volvo Group og Renault Group i tillegg til logistikkselskapet CMA CGM.
Ford-sjef Farley har imidlertid presisert at Flexis og tilknyttede bilmodeller ikke vil være en del av partnerskapet mellom Ford og Renault.
Foreslår endringer til EU
Den nåværende andelen elbiler blant nybilregistreringene i Europa ligger stabilt på 16,1 %, og Ford påpeker at dette er langt under de nødvendige 25 % av nye kjøretøyregistreringer som kreves for å møte Europas strenge CO2-mål i løpet av 2025.
- Vi må gjøre det mulig for alle å dra nytte av elektrifisering og la kundene velge – enten det er helelektriske eller hybridbiler, sier Jim Baumbick, som i rundt en måned har hatt stillingen som president i Ford Europa.
- Det handler om å gjøre overgangen mer attraktiv og rimeligere foralle forbrukere og bedrifter, og stimulere etterspørselen i stedet for å kvele den, legger han til.
Ford foreslår tre trinn for å sikre en vellykket overgang:
1. Samsvare mål med virkeligheten: «CO2-mål må samsvare med faktisk markedsadopsjon og gi bilprodusenter en realistisk og pålitelig 10-årig planleggingshorisont. Dette inkluderer å gi forbrukerne muligheten til å kjøre hybridbiler lenger, bygge bro over gapet i stedet for å tvinge frem et sprang de ikke er klare til å ta».
2. Insentiver for å fremskynde overgangen: «Europeiske produsenter har investert hundrevis av milliarder i elbiler. Myndighetene må matche denne forpliktelsen med konsekvente kjøpsinsentiver og en ladeinfrastruktur som strekker seg utover velstående bysentre og inn i landlige hjerteområder».
3. Støtte arbeidsøkonomien: «Den nåværende tilnærmingen til nyttekjøretøy er en økonomisk skatt på Europas ryggrad. Bare 8 % av nye varebiler er elektriske. Disse kjøretøyene er verktøy for rørleggere, blomsterhandlere og byggmestere. Aggressive CO2-mål for nyttekjøretøy straffer urettferdig de små og mellomstore bedriftene som genererer mer enn 50 % av Europas BNP».
LES OGSÅ:
-
Flexis kommer til Norge: – Vi skal selge mer enn bare en bil
-
E-Transit Custom AWD: Kutter i pristillegget for firehjulsdrift
-
Årets prisdryss for nyttekjøretøy
-
Nye Renault Trafic: Lover «ultra-rask» lading med 800V
-
Her er 600 kilometers-lastebilen fra Renault
-
Åpner snart for bestilling av e-Transporter med 4Motion
-
Bekrefter: Her skal neste generasjon e-Crafter bygges
-
Rekordrask Transit Supervan kommer til Oslo Motor Show
-
Volkswagen kobler opp varebilene
-
Guinness-rekord: Verdens største varebilkortesje