Ford og Renault vil utvikle varebiler sammen

- Sammen kan vi skape et kraftsentrum for lette nyttekjøretøy i Europa som det vil være svært vanskelig for kineserne å konkurrere med, sier Ford-sjef Jim Farley.

Publisert

Dagen etter at Jim Farley advarte om at Europa risikerer å bli et «museum for produksjon i det 20. århundre», i en kronikk publisert i Financial Times, sender Ford ut en drøss med pressemeldinger om at de inngår et nytt partnerskap med Renault i nettopp Europa. 

Bakgrunnen for Ford-sjefens advarsel er at han mener Europas lovgivningsmessige press for å produsere og selge batterielektriske kjøretøy er i ferd med å kvele bransjen. 

Og han er ikke alene. Flere andre fremtredende bransjeledere, senest Stellantis-styreleder John Elkann, har nærmest kappes i å forutsi europeisk bilindustris tilbakegang hvis ikke regelverket blir revurdert raskt.

- Vi vet at vi kjemper for livene våre i vår bransje, sa Ford-sjef Jim Farley ifølge Reuters til journalister i Paris mandag, før kunngjøringen av Renault-partnerskapet, da han beskrev Fords respons på trusselen fra billigere kinesisk konkurranse. 

- Sammen kan vi skape et kraftsentrum for lette nyttekjøretøy i Europa som det vil være svært vanskelig for kineserne å konkurrere med, fortsatte Farley.

- Kineserne kommer snart, og det er derfor jeg ikke vil vente, sa Renault-sjef  François Provost, ifølge nyhetsbyrået.

Ford-sjef Jim Farley (t.v.) og Renault-sjef François Provost møttes i Paris denne uken for å signere partneravtalene.

Det fransk-amerikanske partnerskapet mellom Ford og Renault skal starte med to små elektriske personbilmodeller, som skal bygges hos Renault i det nordlige Frankrike og vil være i salg i 2028.

Men det er ingen tvil om at nyttekjøretøy blir neste steg og vil være en sentral del av partnerskapet.

Flere partnerskap i Europa

Her er det foreløpig signert en intensjonsavtale (LOI) for å «utforske felles utvikling og produksjon av lette nyttekjøretøy», og «utnytte felles plattformer for å drive industriell skalering».

Fords uttalte strategi for Europa er bygget på tre søyler: ytterligere styrking av nyttekjøretøydivisjonen Ford Pro, utvidelse av Fords personbilserie med flere nye modeller og optimalisering av den industrielle virksomheten for å skalere opp og drive kostnadseffektivt.

Jim Farley har sagt noe i retning av at formålet med personbildelen av partnerskapet er å sørge for nok volum til forhandlerne, for å kunne holde trykket oppe på varebiler. Ford Pro er for tiden selve motoren for produsentens europeiske virksomhet.

Dagens kunngjøring med Renault-gruppen bygger på Fords historie med flere partnerskap i Europa. 

Som kjent samarbeider de med Koç Holding i Tyrkia, under navnet Ford Otosan (der også Ford Trucks ligger) og med Volkswagen, både innen personbiler og nyttekjøretøy. 

Av nyttekjøretøy samarbeider Volkswagen og Ford  blant annet om følgende modeller per i dag: Caddy/Transit Connect (produseres av Volkswagen), Transporter/Transit Custom  (produseres av Ford) og Amarok/Ranger (produseres av Ford). 

Jim Farley presiserer at Ford med sin nye Renault-romanse ikke «ditcher» Volkswagen, men snarere har funnet en partner til.

Renault har på sin side lenge samarbeidet med sin gamle alliansepartner Nissan om varebilmodeller. Modellene Kangoo og Master finnes i Nissan-variantene Townstar og Interstar. 

Utgående Renault Trafic finnes enn så lenge som Nissan Primastar. 

Det er imidlertid ikke kjent om Nissan er inne i loopen for å lage egen versjon av nyeste generasjon av Renault Trafic

Denne er utviklet av Flexis, som er et samarbeid mellom Volvo Group og Renault Group i tillegg til logistikkselskapet CMA CGM.

Ford-sjef Farley har imidlertid presisert at Flexis og tilknyttede bilmodeller ikke vil være en del av partnerskapet mellom Ford og Renault.

Fra venstre: Jim Baumbick, sylfersk president for Ford Europe, Jim Farley, CEO i Ford Motor Company, François Provost, CEO i Renault Group og Josep Maria Recasens, Chief Strategy, Product & Program Management Officer og CEO i Ampere (programvareselskap dannet i 2023 av Groupe Renault).

Foreslår endringer til EU

Den nåværende andelen elbiler blant nybilregistreringene i Europa ligger stabilt på 16,1 %, og Ford påpeker at dette er langt under de nødvendige 25 % av nye kjøretøyregistreringer som kreves for å møte Europas strenge CO2-mål i løpet av 2025.

- Vi må gjøre det mulig for alle å dra nytte av elektrifisering og la kundene velge – enten det er helelektriske eller hybridbiler, sier Jim Baumbick, som i rundt en måned har hatt stillingen som president i Ford Europa. 

- Det handler om å gjøre overgangen mer attraktiv og rimeligere foralle forbrukere og bedrifter, og stimulere etterspørselen i stedet for å kvele den, legger han til.

Ford foreslår tre trinn for å sikre en vellykket overgang:

1. Samsvare mål med virkeligheten: «CO2-mål må samsvare med faktisk markedsadopsjon og gi bilprodusenter en realistisk og pålitelig 10-årig planleggingshorisont. Dette inkluderer å gi forbrukerne muligheten til å kjøre hybridbiler lenger, bygge bro over gapet i stedet for å tvinge frem et sprang de ikke er klare til å ta».

2. Insentiver for å fremskynde overgangen: «Europeiske produsenter har investert hundrevis av milliarder i elbiler. Myndighetene må matche denne forpliktelsen med konsekvente kjøpsinsentiver og en ladeinfrastruktur som strekker seg utover velstående bysentre og inn i landlige hjerteområder». 

3. Støtte arbeidsøkonomien: «Den nåværende tilnærmingen til nyttekjøretøy er en økonomisk skatt på Europas ryggrad. Bare 8 % av nye varebiler er elektriske. Disse kjøretøyene er verktøy for rørleggere, blomsterhandlere og byggmestere. Aggressive CO2-mål for nyttekjøretøy straffer urettferdig de små og mellomstore bedriftene som genererer mer enn 50 % av Europas BNP».

 

Powered by Labrador CMS