-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
DNB Bank ASA:
Bruktbilselger
-
Bilia Norge AS:
KAM Volvo & XPENG
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Brennes Auto Moss AS:
Bilmekaniker
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Expedition på tokt i Norge
Amerikanske SUVer selger godt i Norge – ikke fordi så mange har behov for en, men først og fremst på grunn av det norske avgiftssystemet som gjør det gunstig å importere tunge firehjulstrekkere. Med en tillatt totalvekt over 3500 kg snakker vi om lastebil = avgiftsfri. Hovedkonkurrentene i dette segmentet har stort sett vært Chevrolet, Ford og etter hvert enkelte Dodge-modeller.

Ford Motor Norge AS utvider nå produktspekteret av US-Fords med ytterligere en modell, nemlig Ford Expedition. I størrelse er denne bilen en konkurrent til Chevrolet Tahoe, en modell Ford har savnet i det norske markedet.
Den norske importøren har valgt å satse på den mest velutstyrte utgaven som heter Ford Expedition Eddie Bauer. Hvem f er Eddie Bauer tenker du kanskje? Jo det er navnet på en stor butikkjede i USA som selger det meste av utstyr til utendørs fritidsaktiviteter. Ford Explorer og Excursion finnes også i Eddie Bauer-versjoner.
Ford Expedition Eddie Bauer inneholder godbiter som 5,4 liters Triton V8 på 260 hk med et dreiemoment på 474 Nm, firetrinns automatgearkasse, elektronisk styrt firehjulsdrift og elektronisk stabilitetsprogram. På lista over standardutstyr finner man blant annet skinninteriør, 6-veis elektrisk justerbare seter med minneprogram, klimaanlegg, cruisekontroll og fjernstyrt sentrallås. Det eneste som kan bestilles ekstra er midtsete foran slik at man kan ta med seg to passasjerer. To passasjerer? Ja, fordi Expedition registreres som lastebil og dermed er baksetene fjernet. Hvorvidt noen av utgavene rekker å registreres som lastebil med mer enn en seterad vet vi ikke, men det er lite trolig. Myndighetene har satt en stopper for dette smutthullet, riktignok med dispensasjon for biler bestilt/importert innen en viss dato.
Så da er det duket for nok en stor to- eller treseters lastebil på norske veier. Ford Expedition er nemlig 523 cm lang, 200 cm bred og 197 cm høy og egenvekten er på 3510 kg. Veiledende utsalgspris som toseters lastebil blir kroner 394.400.-, hva den vil koste som normal personbil gidder vi ikke reflektere over en gang. Vi kommer tilbake med en utførlig test av Ford Expedition i bladet YrkesBil så snart vi får kloa i en.