-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Brennes Auto Moss AS:
Bilmekaniker
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Ford med start-stop i varebil
Ford oppdaterer motorrekken for små varebiler (og store personbiler) med både en liten, smart gjerrigknark og en deilig bamsediesel med automatgir

S-Max og Galaxy er de to personbilene Ford per i dag tilbyr også med grønne skilter.
Nå kommer det to nye motorvarianter som er høyst interessante enten du tenker drivstofføkonomi (og innkjøpspris) eller saftig kjørekomfort.
1,6-liter 115 hk og start-stop
Fra februarproduksjonen kommer begge bilene med innstegsmotoren 1,6-liter Duratorq TDCi med 115 hester og Ford Auto-Start-Stopp som standard.
Med 270 Nm dreiemoment mellom 1750 og 2500 omdreininger er 1,6-literen tilsynelatende en effektiv liten tass.
- Med dette dreiemomentet er det mulig å bruke en så liten dieselmotor til å kjøre selv store biler på en mer enn hensiktsmessig måte - og med meget lavt drivstofforbruk, mener Rolf Deges, som er sjefsingeniør for Fords biler i denne klassen.
- Vi har gode erfaringer med denne motoren i våre mindre personbiler, og har kalibrert oppsettet tilpasset større og tyngre kjøretøy
Blant Fords imponerende ECOnetic Technologies i dette systemet finner vi dessuten det morsomme begrepet ”aktiv grill”.
Fordelen er uansett et kraftig senket drivstofforbruk kontra 2-literen og dermed CO2-utslipp. Minste motor i S-MAX og Galaxy er nå nede på 0,52 liter på mila og 139 gram CO2 per km. Og det bør gi prisfordeler.
1,6-literen uten start stopp bruker 20 prosent mer diesel (0,62 liter/mil), og koster i dag fra 275.000 kroner inkl. mva, som betyr 220.000 kroner ekskl. mva.
Sterk og automatgirkomfortabel
Er det først og fremst en kjøremaskin du trenger, kan du imidlertid også glede deg.
Begge bilene får nå Durashift 6-tronic automatgir til 2,2-liter Duratorq TDCi-motoren med 200 hester
Dreiemoment ligger på 420 Nm i områder 1750-3000 omdreininger – og med 450 Nm tilgjengelig ved forbigående overlading.
Men automatgir med momentomformere behøver ikke å bety hysterisk høyt forbruk heller: For en Ford S-Max med dette drivverket er drivstofforbruket 0,71 liter per mil, som gir et gjennomsnittlig CO2-utslipp på 189 g/km.