-
Auto 8-8 Imaas:
Salgsleder / Selger
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger
-
Borgar Kittilsen Verksted AS:
Bilskadereparatør
-
Team Verksted AS:
Avdelingsleder
-
Møller Bil Gran:
Garantiansvarlig
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
-
Kverneland Bil AS:
Salgssjef Ford Nyttekjøretøy
-
Møller Bil Skadesenter Romerike:
Skadeleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
NAF Senter Dal:
Senterleder
-
Fremtind:
Teknisk rådgiver / skadeinspektør
-
Motorpool Handel AS:
Kunderådgiver / Service advisor
-
Bertel O. Steen:
Innkjøper bruktbil
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Oslo
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Drammen
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Tønsberg
-
Harald A. Møller:
Produktspesialist Tilbehør
-
Toyota Asker og Bærum:
Bilskadereparatør
-
BIR Husholdning AS:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Gromstad Auto AS:
Billakkerer
-
Gromstad Auto AS:
Bilmekaniker Audi
-
Tide Verksted AS:
Bilmekaniker
-
Hønefoss Bil AS:
Bilmekaniker, Tekniker
-
Keyloop AS:
Area Sales Manager, Norway
-
Volmax AS:
Oppretter / karosserimedarbeider
-
Tjølling Drift AS:
Teknisk sjef
Vil lære hvordan selvkjørende biler kan gjøre nytte for seg
I samarbeid med en av de raskest voksende havnene i Storbritannia har Ford gjennomført et testprosjekt med en simulert selvkjørende bil. Målet er å lære mer om hvordan denne teknologien vil eller kan være nyttig på store arbeidsplasser.
Initiativet er en del av Fords Self-Driving Research Programme som er utviklet for å få bedrifter til å se hvordan selvkjørende biler kan bedre deres arbeidshverdag.
Mens den første delen av prosjektet fokuserte på potensialet som førerløse biler kan ha for varelevering på døren, er målet med testprosjektet i samarbeid med eierne av den store havna, DP World London Gateways, å se hvordan mennesker som får leveranser fra en selvkjørende bil, reagerer.
Hovedmålet med hele pilotprogrammet er å vise nye muligheter for bruk av selvkjørende biler – og spesielt hvordan eksisterende arbeidsoperasjoner kan fungere sammen med disse.
Ford har i samarbeid med Argo AI testet selvkjørende teknologi i store byer i hele USA. Selskapet planlegger å investere rundt 7 milliarder dollar i selvkjørende biler over en tiårsperiode frem til 2025.
![Ansatte som jobbet i selskapets resepsjonsbygning lastet inn pakker i låste rom bak i den “førerløse” bilen og på faste tider kjørte bilen de 3,5 kilometerne til selskapets hovedresepsjon - hvor varene ble tatt ut. Til vanlig bruker selskapet mye tid på dette, men ikke nok tid til at det hadde vært lønnsomt med en egen fulltidsansatt sjåfør.](https://image.yrkesbil.no/166510.webp?imageId=166510&x=0.00&y=0.00&cropw=97.71&croph=96.56&width=928&height=690&format=jpg)
5 milliarder av dette skal investeres fra 2021 og fremover, som et ledd i deres mobilitetsinitiativ.
Containerhavnen, som ligger 40 kilometer utenfor sentrum av London, bruker allerede en rekke automatiserte teknologier i sin drift.
For testprosjektet spesialutviklet Ford en 2T Transit til å se ut som en førerløs bil, blant annet med en sjåfør utkledd som et bilsete.
Hele prosessen ble tett fulgt av forskerteamet, som også gjennomførte intervjuer med de som deltok i forsøket. De konkluderte med at de ansatte ble fort vant til den «førerløse» bilen og hele rutineprosessen rundt frakt av pakkene.