-
AutoriaGruppen:
Salgssjef bruktbil
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
S. Rødsten Bilforretning AS:
Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Orkanger
-
Bilia Insignia:
Salgsdirektør, Bilia Insignia
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss, Lørenskog:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Lærdal
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Manager Sales
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Birger N. Haug AS:
Teknisk Leder
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Albjerk Bil Lier AS:
Mekaniker
-
Gumpens Auto Grenland AS:
Daglig leder
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
Hastverk er lastverk
UP anmeldte i fjor 295 personer for manglende eller dårlig lastsikring. 15. mars inviterer Norsk Lastebileierforbund (NLF) til lastsikringskurs i Hobøl.

– Yrkessjåfører er ikke flinke nok til å sikre lasten sin, opplyser politifullmektig Mari Benkow ved Oslo politidistrikt.
Riksadvokaten sendte i fjor et rundskriv om bøtesatsene for trafikkforseelser som nå er blitt standardiserte over hele landet. Bøtesatsene er generelt satt høyere sammen med prikkbelastning i førerkort. Samfunnsstraff brukes i økende grad som straffereaksjon overfor fartssyndere. Bøtesatsen for usikret last ved kjøring med lastebil er satt 8.000 kroner til statskassen. Det bemerkes i forskriften ”at dersom lasten har falt av, bør boten fastsettes noe høyere.
Politiet anmeldte i fjor 295 sjåfører for kjøring usikret last.
Under Tungbilseminaret som ble avholdt på Gardermoen i fjor presenterte Gunnar Uggerud ved Transportutstyr AS temaet ”Det er jeg som yrkessjåfør bestemmer, ikke arbeidsgiver”. Uggerud kan fortelle at yrkessjåfører generelt er veldig flinke til å sikre lasten sin.
– Lastebilyrket har vært litt ”cowboy” tidligere. Transportørene med dårlig økonomi prøvde gjerne å spare igjen der det var mulig, som for eksempel på lastestropper, sier Uggerud. Han understreker likevel at det generelle inntrykket hans av lastsikring hos yrkessjåfører er stikk i strid med politiets kommentar.
Uggerud uttaler videre at tunge kjøretøy med generell teknisk dårlig stand er en større potensiell fare i trafikken enn usikret last. Selgeren av transportutstyr tror derfor ikke at usikret last er et stort trafikkproblem, da dette er en vesentlig del av føreropplæringen til tungbil i Norge.
Men sjåførkunnskapene kan være noe variert utenfor landegrensene. Uggerud viser da til de tunge ekvipasjene fra utlandet som er spesielt farlig på norske vinterveier. Disse kjøretøyene har generell dårlig teknisk stand, og er ikke skodd for vinterføret med vinterdekk og kjetting. Mange av disse sjåførene har ingen eller liten erfaring med vinterkjøring.
– 2-aksla trekkere med sommerdekk som ikke er egnet for sommerkjøring, blir skåret til med mønster, sier Uggerud oppgitt.