-
Produktsjef
Automateriell AS
-
Servicetekniker
Automateriell AS
-
Tekniker Support
Automateriell AS
-
Kundemottaker
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Bilmekaniker (tunge kjøretøy)
Nobina Norge AS
-
Fagtekniker
Møller Bil Hvam
-
Mekaniker
Møller Bil Hvam
-
Servicetekniker med salgsteft
Flex1one AS
-
Driftsansvarlig
Atracco Agder
-
Selger
Renault Trucks
-
Bilkontrollør
NAF Senter Sandvika
-
Direktør
Bilimportørenes Landsforening
-
Biltester
NAF Senter Mosjøen
-
Bilkontrollør
NAF Senter Levanger
-
Dekkmontør/Hjulutruster
DekkCenteret Oslo AS
-
Delemedarbeider
Nellemann Machinery AS
-
Servicemarkedssjef
Nellemann Machinery AS
-
Tekniker Bentley
XPND Automotive AS
-
Bilselger
Berg Auto AS
-
Bilmekaniker
Motorpool Handel AS
-
Servicetekniker
Preqas AS

Hydrogen og hamp
Et engelsk firma har fått statsstøtte for å utvikle en hydrogen-enhet som kan erstatte eksisterende varebil-motorer. Men på sikt vil de også bygge egen bil – med karosseri i nedbrytbar hamp.
Sentrum i utviklingsarbeidet er en moduloppbygget brenselcelle-enhet som vi ikke vet mer om enn at det påstås at den har en rekkevidde på 600 km med en nyttelast på 1.500.
Det blir nok nødvendig med flere detaljer før dette alene gir anledning til høye hurra-rop. Greia er i hvert fall at den skal kunne monteres i eksisterende dieselbiler.
Men IVe – som selskapet heter – har også tegnet en konseptbil rundt denne drivlinjen.
Føreren sitter i midten inne i et glatt karosseri som skal bygges av industriell hamp.
Også de bærende elementene skal på en eller annen måte kunne gjøres uten innslag av metaller.
Formålet er selvfølgelig å gjøre hele bilens livsløp så CO2 beskjedent som mulig.
Bilen vil ha en livslengde på 15 år, sier de også – noen år lenger enn vanlige diesel-varebiler.
Så er det selvfølgelig litt snakk om lavt gulv og komfort for føreren og nøkkelløse dører og at den skal kunne produseres med ‘mikro-produksjons teknikker’ med bruk av avansert konnektivitet for også å gjøre produksjonen effektiv.
De første forsøkene skal finne sted fra september neste år før de første eksemplarene leveres til kundene tidlig i 2024.
Nå høres en slik beskrivelse selvfølgelig ut som enda et luftslott, men det må ligge noe alvor under her.
De har fått støtte fra tunge statlige institusjoner, blant annet det statlige Office for Zero Emission Vehicles, og anlegget deres ligger på MIRA, sentrum for all britisk bilutvikling.
Det er kanskje for tidlig å konkludere at dette bare er en drøm?