Hyundai Santa Cruz
Hyundai Santa Cruz
Hyundai Santa Cruz
Hyundai Santa Cruz
Hyundai Santa Cruz
Hyundai Santa Cruz
Hyundai Santa Cruz
Hyundai Santa Cruz
Hyundai Santa Cruz
Hyundai Santa Cruz
Hyundai Santa Cruz
Hyundai Santa Cruz
Hyundai Santa Cruz
Hyundai Santa Cruz
Hyundai Santa Cruz
Hyundai Santa Cruz
Hyundai Santa Cruz
Hyundai Santa Cruz
Hyundai Santa Cruz
Hyundai Santa Cruz
Hyundai Santa Cruz
Hyundai Santa Cruz
Hyundai Santa Cruz
Hyundai Santa Cruz
Hyundai Santa Cruz
Hyundai Santa Cruz
Hyundai Santa Cruz
Hyundai Santa Cruz
Hyundai Santa Cruz
Hyundai Santa Cruz
Hyundai Santa Cruz
Hyundai Santa Cruz
Hyundai Santa Cruz
Hyundai Santa Cruz
Hyundai Santa Cruz
Hyundai Santa Cruz
Hyundai Santa Cruz
Hyundai Santa Cruz

Årets beste pickup?

Det er mer enn seks år siden Hyundai viste sin konsept-pickup på Detroit-utstillingen. «Fantastisk, akkurat den kompakte pickupen vi har ventet på», sang et samlet velkomstkor. Vi måtte vente i seks år.

Publisert

Nå, endelig, har Hyundai vist produksjonsutgaven av Santa Cruz, og det er opplagt at koreanerne har klart å skape noe som egentlig ikke har direkte konkurranse.

For det første er den kompakt. Ikke liten, men kompakt. Sammenliknet med konkurrentene, Nissan Frontier og Toyota Tacom er den nesten en halv meter kortere enn den lengste av dem, og 10 cm lavere.

Bredden er midt mellom de to, og lengden på planet er ikke mer enn 140 cm, når man måler i gulvhøyde. På toppen av lemmen er den 15 cm kortere, fordi baklemmen heller bakover.

Og her er vi nettopp ved ett av poengene. Dette er ikke noen arbeidshest, dette er et fashion statement.

Riktignok kvittet den seg med de brede hjulåpningene som konseptet hadde, men det mangler ikke elegante finter for det. Se bare på lysene i den Tucson-liknende grillen eller se på den hellende C-stolpen.

Slik så konseptet som ble vist på Detroit-utstillingen i 2015 ut

For det andre er den altså ubrukelig som klassisk pickup. Men det er åpenbart beregning.

Når det gjelder det korte planet syns Hyundai åpenbart at det er kult, de gjør et stort nummer at det ikke engang er nok plass til å parkere en vanlig sykkel der engang. De viser et bilde av en sykkel som henger der med forhjulet dinglende på utsiden.

Koreanerne er ganske klare på at her har de skapt et nytt segment. En slags firedørs sportsbil med åpent bagasjerom.

De som kommer seg inn gjennom en av de fire store dørene, har ingen grunn til å klage. Greit interiør og en førerplass med noen truck-tendenser her og der. Som for eksempel en grovdimensjonert transmisjonsvelger.

Men det er ikke mye her som tyder på at den bygget for å friste til overgang fra en Ram, for eksempel.

Det sitter en firer der foran, med eller uten turbo, og opp til 275 hk. Hva som også er viktig: den kan trekke inntil 2.500 kg – og har valgbar firehjulsdrift.

Nå hadde jeg planlagt å være enda litt mer begeistret, for jeg syns den ser så kul ut, og jeg har lest meg opp på en uendelighet av smarte detaljer.

Men så spør jeg Hyundai-importøren i Norge, og der svarer Øivind Knudsen, produktsjef: «Veldig kul bil, men den er dessverre ikke tiltenkt det europeiske markedet.»

Det var det.

Men jeg garanterer at det sikkert finnes en eller flere norske gråimportører som ser muligheten til å hente noen rett ut fra fabrikkporten i Montgomery, Alabama – selv om verken de eller jeg aner prisen ennå.

Powered by Labrador CMS