-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Tryg:
Salgssjef Bilkanalen Enter og Tryg Forsikring
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
DNB Bank ASA:
Bruktbilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Brennes Auto Moss AS:
Bilmekaniker
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
IAA 2004 i Hannover del 2
IAA, den store transportutstilling i Hannover, er nylig avsluttet. YrkesBil.no har allerede presentert et utvalg av årets nyheter – her kommer flere.

MAN med spesialiteter
MAN viste på sin stand på IAA i Hannover en rekke spesialløsninger. En av disse var en spesielt lavbygget trekkvogn med hev og senk på svingskiva, slik at den kan ha en variabel skivehøyde på fra 96 cm til 120 cm.
- Tidligere har vi ettermontert slike løsninger, nå leveres det fra fabrikk, en klar fordel, sier Arne Tvenge i MAN Last og Buss. Løsningen er spesielt viktig for de som trekker semier til og fra kaia, der høyden på semitrailerne kan variere.
Han kan videre fortelle at man nå også kan få verktøykasser og matkasser fra fabrikk. Dette for sjåfører fra land der det er vanlig selv å tilberede maten langs veien. Til den lavbygde trekkvogna hørte for øvrig en ny dimensjon på framhjul (se egne saker om dekk).
Mercedes Benz imponerte: Atego viktigste nyhet
Mercedes Benz leier ofte flere haller alene under IAA på deres viktige hjemmemarked. Så også i år. Man blir ledet inn i hallene ovenfra og man kan ikke la være å la seg imponere.
I år hadde Mercedes leid hele hall 14 og 15, til sammen 11.000 kvadratmeter med ikke mindre enn 51 kjøretøy utstilt. Mens andre haller har mange innganger, sørger Mercedes for å tvinge de besøkende inn en av to like innganger. Man måtte gå opp en trapp, ble videre ledet gjennom en introduksjonskorridor med hyggelig musikk og tredimensjonale bilder blandet med video, før en ble ledet inn i hallene, en etasje over utstillingen. Å stå der å skue utover et utrolig kjempestort antall kjøretøy med stjerne i fronten, må ha en innvirkning, i alle fall på ansatte i konsernet.
De viste alt fra Mercedes her, (Mitsubishi Fuso og Setra som også er i gruppen fantes i andre haller), fra de nyeste Atego og Axor-modellene, til standard varebiler, til Unimog arbeidsmaskiner og over i ytterpunktet, veterankjøretøyet Vario. Man hadde også fokus på lastebiler med motorer som klarer både Euro4 og 5.
–Den nye Atego er viktig for oss. Nå har vi virkelig et oppdatert moderne program med nye Vito i den ene enden og de nye tunge lastebilene i den andre. Axor-modellen har ikke vært aktuell for oss i Norge, men nå vil den erstatte tunge Atego i noen nisjemodeller og blir derfor noe mer aktuell, sier Olav Kåre Thingwall fra Bertel O. Steen i en kommentar.
Euro 4 uten AdBlue?
MAN satser på partikkelfilter
I sommer presenterte Mercedes Benz sine motorer som klarer både Euro 4 og Euro 5, ved å benytte teknikken med å tilsette AdBlue i kombinasjon med en katalysator. MAN går en annen vei.
MAN satser på EGR-teknologien i kombinasjon med et eget patentert partikkelfilter, som de kaller PM-KAT. På standen til MAN hadde de stilt ut den nye D20 Common Rail-motoren med PM-KAT partikkelfilter.
–Det fine med dette partikkelfilteret, er at det bygges helt inn i eksosanlegget og dermed ikke opptar noe ekstra plass. Filteret er helt vedlikeholdsfritt, det skal altså ikke brennes av slik de tidligere filtrene måtte og det leveres til D20-motoren i effektene 390 til 420 hk fra oktober, kan Arne Tvenge i MAN Last og Buss fortelle.
Scania med lettere trekkvogn
Scania kan i år skilte med Truck of The Year, men viktigere for kundene er nok nye varianter Södertälje-bedriften viste på sin stand i Hannover. En fin nyhet var en ekstra lettet trekkvogn, slanket hele 270 kilo.
–Dette er en rendyrket Europa-trekker, her er en ny lettere svingskive montert direkte på ramma. Selve chassiramma er lettere, men ikke svakere, da den er bygd i en sterkere stålkvalitet. På denne lettvekteren er det også benyttet aluminiumsfelger som standard, kan informasjonsdirektør i Norsk Scania, John Lauvstad fortelle.
På standen forsøkte Scania å synliggjorde hva dette betyr for en transportør i de forskjellige land. For en norsk fisketransportørs del betydde 270 kilo lettere trekkvogn at han kunne transportere 220.000 lasksefileter mer pr år!
Men hvor mange turer dette var regnet ut for, sto det ingenting om.
Full dekning fra IAA i Hannover finner du i YrkesBil nummer 12