-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Sterkere og enklere fra Iveco
ANTIBES, FRANKRIKE: Under IAA-messen tidligere i høst, presenterte Iveco flere nyheter på Daily. Ny 3-liters motor og automatisert gearkasse er noe av innholdet. Vi har prøvekjørt nyhetene, og de falt i smak.
Som vi fortalte i YrkesBil nummer 12 presenterte Iveco flere nyheter på sin Daily under IAA i høst. I korte trekk er det snakk om en svært forsiktig utvendig facelift, samt flere nyheter på teknikksiden, blant annet nye motorer, automatisert gearsystem og ESP.
Vi har allerede nå vært i utlandet og prøvekjørt nyhetene. De nye, sterke motorene imponerte, men mest interessant er vel gearsystemet AGile. Hvorfor navnet AGile? Jo, det er det engelske ordet for hurtig eller kvikk, et greit navn på et automatisert gearsystem.
Iveco Daily .14 og .17 er to nye modeller i vektklassen 3,5 til 6,5 tonn. Begge benytter en ny 3 liters turbodiesel, men med forskjellig effekt og dreiemoment. I Daily .14 heter motoren 3,0 HPI. Det er snakk om en firesylindret rekkemotor med fire ventiler pr. sylinder, doble overliggende kamaksler, turbo med wastegate-ventil og common rail-innsprøytning. Denne motoren yter 136 hk fra 3000 til 3500 o/min og har et dreiemoment på 340 Nm fra 1400 til 2800 o/min.
Daily .17 har samme motoren, men med høyere effekt og dreiemoment takket være en turbo med variabel geometri. Her er effekten på 166 hk fra 3000 til 3500 o/min, og dreiemomentet på 380 Nm fra 1250 til 3070 o/min. Dette må sies å være meget imponerende. Med 380 Nm er faktisk Daily den sterkeste bilen i sitt segment.
I forbindelse med de nye motorene har ZF utviklet en ny 6 trinns gearkasse der den høyeste utvekslingen er et overdrivegear. De to motorene er tilgjengelig i Daily med totalvekt over 3,5 tonn, utstyrt med doble drivhjul, enten som chassis eller med lukket varerom.
Prøvekjøringen
Den nye 3-literen imponerte på flere måter. Som vi har sagt tidligere er en common rail-diesel relativt stillegående. 3-literen er intet unntak i så måte. Det var svært lite motorstøy i bilene. Både 136 hesteren og166 hesteren imponerte også med trekkraft på lavt turtall, i tillegg til å respondere hurtig da vi akselererte. Spesielt godt likte vi den sterkeste varianten som har en motorkarakteristikk der maksimalt dreiemoment overlapper maksimal effekt. Det gir god kjørbarhet.
Når det gjelder gearsystemet AGile ble vi også imponert. Gearskiftene ble foretatt svært smidig og systemet var enkelt å betjene. Etter hvert som vi lærte systemet å kjenne var det lett å styre gearingen ved hjelp av gasspedalen. Var vi tunge på gassfoten var systemet ivrig på å geare ned for å akselerere, men med lett gassfot valgte den et høyere gir.
Les hele testen i YrkesBil nr 13.