-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Sterkere og enklere fra Iveco
ANTIBES, FRANKRIKE: Under IAA-messen tidligere i høst, presenterte Iveco flere nyheter på Daily. Ny 3-liters motor og automatisert gearkasse er noe av innholdet. Vi har prøvekjørt nyhetene, og de falt i smak.

Som vi fortalte i YrkesBil nummer 12 presenterte Iveco flere nyheter på sin Daily under IAA i høst. I korte trekk er det snakk om en svært forsiktig utvendig facelift, samt flere nyheter på teknikksiden, blant annet nye motorer, automatisert gearsystem og ESP.
Vi har allerede nå vært i utlandet og prøvekjørt nyhetene. De nye, sterke motorene imponerte, men mest interessant er vel gearsystemet AGile. Hvorfor navnet AGile? Jo, det er det engelske ordet for hurtig eller kvikk, et greit navn på et automatisert gearsystem.
Iveco Daily .14 og .17 er to nye modeller i vektklassen 3,5 til 6,5 tonn. Begge benytter en ny 3 liters turbodiesel, men med forskjellig effekt og dreiemoment. I Daily .14 heter motoren 3,0 HPI. Det er snakk om en firesylindret rekkemotor med fire ventiler pr. sylinder, doble overliggende kamaksler, turbo med wastegate-ventil og common rail-innsprøytning. Denne motoren yter 136 hk fra 3000 til 3500 o/min og har et dreiemoment på 340 Nm fra 1400 til 2800 o/min.
Daily .17 har samme motoren, men med høyere effekt og dreiemoment takket være en turbo med variabel geometri. Her er effekten på 166 hk fra 3000 til 3500 o/min, og dreiemomentet på 380 Nm fra 1250 til 3070 o/min. Dette må sies å være meget imponerende. Med 380 Nm er faktisk Daily den sterkeste bilen i sitt segment.
I forbindelse med de nye motorene har ZF utviklet en ny 6 trinns gearkasse der den høyeste utvekslingen er et overdrivegear. De to motorene er tilgjengelig i Daily med totalvekt over 3,5 tonn, utstyrt med doble drivhjul, enten som chassis eller med lukket varerom.
Prøvekjøringen
Den nye 3-literen imponerte på flere måter. Som vi har sagt tidligere er en common rail-diesel relativt stillegående. 3-literen er intet unntak i så måte. Det var svært lite motorstøy i bilene. Både 136 hesteren og166 hesteren imponerte også med trekkraft på lavt turtall, i tillegg til å respondere hurtig da vi akselererte. Spesielt godt likte vi den sterkeste varianten som har en motorkarakteristikk der maksimalt dreiemoment overlapper maksimal effekt. Det gir god kjørbarhet.
Når det gjelder gearsystemet AGile ble vi også imponert. Gearskiftene ble foretatt svært smidig og systemet var enkelt å betjene. Etter hvert som vi lærte systemet å kjenne var det lett å styre gearingen ved hjelp av gasspedalen. Var vi tunge på gassfoten var systemet ivrig på å geare ned for å akselerere, men med lett gassfot valgte den et høyere gir.
Les hele testen i YrkesBil nr 13.