-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Tryg:
Salgssjef Bilkanalen Enter og Tryg Forsikring
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
DNB Bank ASA:
Bruktbilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Brennes Auto Moss AS:
Bilmekaniker
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Dekkoperasjon på Golsfjellet
Akkurat nå er det tung action i beinharde minusgrader på fjellet og Klanten flyplass. Aktørene er Mercedes, First Stop og Bridgestone. Bildekarusell.

VINTERDEKK: Kald opplevelse? Yepp. Det var så kaldt at jekken til utrykningsbilen til Hallingdal Lastebilservice frøys fast.
- Det er IKKE mulig å se på et dekkmønster alene om det er et godt vinterdekk, understreker Kristian Aslaksrud.
- Det er kjemien, gummiblandingen, som avgjør hva som fungerer og ikke.
Aslaksrud er salgssjef tung sektor hos Bridgestone-importør Gjerde & Byhring AS, og bare en av mange kyndige dekkmenn på fjellet i disse dager.
Det er først og fremst First Stop-sjef Leif Kristiansen som styrer showet. Den landsdekkende kjeden han har bygget opp, for øvrig eid av Gjerde & Byhring AS, men med mange dekkleverandører, er for tiden oppe i 65 dekkforhandlere og voksende. Fokus på tungbildekk er stort.
For å understreke poenget fremført av Aslaksrud har Kristiansen blant annet medbragt en trailer med referansedekk type «polsk vinterutrustning».
Det gir oss enkelte aha-opplevelser både i bakkene opp mot Golsfjellet fjellstue og ute i bremseøvelsene ute på Klanten flyplass.
- Vi har fått mange aha-tilbakemeldinger også fra gruppene med kunder vi har her oppe nå. Spesielt når det gjelder dette med mønster og gummiblanding, opplyser Jon Eystein Lund, som er nestkommanderende i First Stop-kjeden.
- Det er høy kompetanse om dekk ute blant bileiere og sjåfører. Men samtidig er dekk et high-tech-produkt som det krever oppdateringer for å følge med på, påpeker han.
- Spesielt er det mange som ryster på hodet over at referansedekket vi har på den ene traileren faktisk er godkjent for norsk vinter. Det står M+S på dekket…
Bertel O. Steen og Mercedes nyttekjøretøy er bilpartner i opplegget, som gir oss mulighet til å kjøre forskjellig bilutrustning som Actros både i pusher-utgave og med vanlig løfteboggi.
Men ikke bare det: Noen runder med luksusbussen Travego, for øvrig den første i Norge av den nye bussen med Euro 6, er med på å sette perspektiver både for kjørekomfort og veigrep. De råeste vinterdekkene fra Bridgestone sitter som om de skulle vært skodd med rallypigg i denne kulden.
Mens vi venter på at nye Arocs skal avdukes neste uke, er det også artig å få lagt fingrene på Knut Sørås splitter nye Actros MP3 V8 tippbil med Meiller Kipper påbygg.
Kombinasjonen fullt lass grus, V8er, tandem og utkoblet traction i 7 % stigning er det nærmeste man kommer lastebildrifting med absolutt kontroll.
YrkesBil følger opp med mer om det nyeste i dekkvalg i marsutgaven. Men nyt gjerne vinterbildene så lenge.