-
Nesbyen Auto AS:
Daglig leder - Nesbyen Auto
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Otta
-
AutoriaGruppen:
Salgssjef bruktbil
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
S. Rødsten Bilforretning AS:
Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Orkanger
-
Bilia Insignia:
Salgsdirektør, Bilia Insignia
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss, Lørenskog:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Lærdal
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Birger N. Haug AS:
Teknisk Leder
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
Skjebnedag på børsen for Volks-Scania
I ettermiddag utløper budet fra Volkswagen på resten av Scania-aksjene. Utfallet er ennå uavklart. Mislykkes kjøpsforsøket, går det minst 12 måneder til neste gang.

LASTEBIL: Volkswagen er allerede majoritetseier i Scania, men ikke med tilstrekkelig tyngde til å få gjennomført akkurat det de vil (som er å skape et tungbilkonsern som kan kjempe globalt på linje med Daimler og Volvo).
Volkswagen gikk derfor i februar ut med et flatt bud på 200 svenske kroner for å ta over resten av aksjene – eller i det minste tilstrekkelig mange. Så vidt vi erfarer har Volkswagen omtrent 63 prosent, men må opp i rundt 90 prosent.
Oppkjøpsperioden har ikke gått helt smertefritt for Volkswagen, selv ikke etter fremforhandlede avtaler med fagforeningene om å sikre jobber og produksjon i Sverige.
Flere av de gjenværende eierne har signalisert at prisen er for lav i forhold til de langsiktige verdiene. Andre store eiere har bestemt seg for å selge, da det likevel blir uinteressant å sitte med aksjene uten reell påvirkning.
Volkswagen har på sin side gått ut med at de ikke akter å høyne budet mot slutten. I mellomtiden har børskursene både steget og falt kraftig.
Og alt tyder på en uvanlig thrillerfinish i dag.
Volkswagen pleier å få prosjekter som dette i havn. Men om ikke de når målet i denne omgang, skal de i følge Bloomberg være forhindret fra å komme med nytt bud de neste 12 månedene – med mindre Scanias eget styre ombestemmer seg.
I dag er det altså kamp til børsdøren lukkes.
For Scanias drøyt 10.000 ansatte er det nok uansett deilig å få en avklaring. For dem mener ekspertene med at det neppe blir noen ulempe om Scania blir helt tyskeid.
For den svenske folkesjelens selvbilde er konsekvensene kanskje ikke fullt så gode.
haakon@bilforlaget.no