-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Regional Ettermarkedsleder
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Tryg:
Salgssjef Bilkanalen Enter og Tryg Forsikring
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
DNB Bank ASA:
Bruktbilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
Vekst i yrkesbilsalget
BILSALG JANUAR: Fire dager før månedsavslutning tyder mye på en boom i varebilsalget i januar. Og pen vekst for lastebiler – med Scania tilbake på topp.


REGSTAT: Sammenliknet med januar i 2014, er det så langt (OFV-tall per 26. januar), registrert 23 prosent flere varebiler i 2015.
Det er selvsagt vel tidlig på året til å fastslå utviklingen ennå, men en god start er aldri å forakte.
Det er to store og en hyggelig bidragsytere til veksten.
VW Nytte presterer 10 prosent bedre enn samme periode i fjor. Det er likevel bare akkurat nok til å holde de sedvanlige 34 prosentene i markedsandel.
Fords nyttekjøretøyavdeling fortsetter å imponere på andreplass, og har hittil i år klatret til solide 17,3 prosent markedsandel. En kraftig økning i salget av Transit Connect er en viktig årsak.
Det tradisjonelle bikkjeslagsmålet om sølvplassen synes dermed å være avblåst alt?
På 3. plass ligger så langt Toyota, på 8, 7 prosent markedsandel. Det skyldes pen vekst på 40 prosent målt mot samme periode i fjor, men også at både Mercedes og Peugeot etter alt å dømme har hatt en svak start med hhv. 17 og 35 prosent i minus.
Lastebiler (alle over 3,5 tonn) over øker på sin side med 7 prosent så langt.
Scania har fått den klart beste starten på året. I følge OFV er fremgangen på 74 prosent registrerte biler. I rene tall betyr det 113 Scaniaer, som er et pent hesthode foran Volvos 95 biler.
Men også Volvo har vekst så langt målt mot 2014. I motsetning til Mercedes og MAN som begge starter året med minusfortegn. I hvert fall per 26 januar.
De første signalene for lastebilåret 2015 peker altså i retning ytterligere polarisering mot to store svenske merker.
Du finner komplett oversikt over registreringsutvikling for varebiler, lastebiler og busser i YrkesBil nummer 2/15.