-
AutoriaGruppen:
Salgssjef bruktbil
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
S. Rødsten Bilforretning AS:
Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Orkanger
-
Bilia Insignia:
Salgsdirektør, Bilia Insignia
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss, Lørenskog:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Lærdal
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Manager Sales
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Birger N. Haug AS:
Teknisk Leder
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Albjerk Bil Lier AS:
Mekaniker
-
Gumpens Auto Grenland AS:
Daglig leder
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
Lastebilavgifter
Slår skjevt ut: Forslag om avgift på lette lastebiler.


I regjeringens forslag til statsbudsjett for 2006 tar de nye grep for å redusere privatpersoners bruk av lastebiler i vektklassen 3,5 til 7,5 tonn, den såkalte C1-klassen. Målet er å stikke kjepper i hjulene for salg av amerikanske SUVer som i all vesentlig grad er registrert som lastebil og dermed unntatt bilavgifter.
Regjeringen legger opp til en avgift på 20% av personbilavgiften, noe som er beregnet til å gi en økt inntekt til staten på 300 millioner. Problemet med denne avgiften er at den ikke treffer de den er ment å treffe. Det er nemlig bare noen få prosent av kjøperne som er rene privatkunder, de aller, aller fleste kundene bruker nemlig en slik bil i næringsøyemed. Det være seg som håndtverksbil, anleggsbil eller distribusjonsbil.
I tillegg til at denne avgiften vil ramme biler som amerikanske SUVer, rammer den også rene nyttekjøretøyer. Riktignok selges det ikke noe enormt antall lastebiler i denne klassen, men noen er det da. Og for oss virker det rimelig feil å legge 20% personbilavgifter på kjøretøyer som Mercedes-Benz Sprinter, Renault Mascott eller Mitsubishi Canter for å nevne noen.
I en pressemelding fra Norges Bilbransjeforbund uttales det at administrerende direktør i NBF, Syver Leivestad, vil følge opp saken og blant annet be om et møte med Finanskomitéen. La oss håpe at politikerne tar til fornuft i denne saken. Idiotiske bilavgifter har vi nok av som det er her i landet.