-
Volvo Car Stor-Oslo:
Servicemarkedsleder
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
Svensker med krøll i kontrollen
Bare 37 prosent godkjente! Svensker har ry for ordning och reda, men svenske Bilprovningen melder om stor variasjon hos de store transportørene.
Bilprovningen kontrollerte hele 80.300 lastebiler i 2009.
Nå har de presentert en statistikk med sammenlikning av godkjenningsprosent hos de store transportørene (definert som over 50 lastebiler til kontroll i 2009).
Tallene avdekker svært stort sprik mellom kvaliteten hos de enkelte selskapene.
Mens et 20-talls transportører fikk en godkjenningsprosent på mellom 60 og 80 prosent, er det samtidig like mange med fra 25 og ned til 15 prosent godkjenning. (Se tabellen i bildegalleriet).
Gjennomsnittet er svake 37 prosent godkjent.
Det betyr, kan vi ile til og fortelle, for dem som ikke er superkvikke i hoderegning, at det betyr at det i 2009 minst kjørte 50.589 ikke godkjente, presumptivt trafikkusikre lastebiler rundt i Sverige.
Les også: Buss-pirat fikk bot på 180.000 kroner
Nå skal det samtidig sies at Bilprovningen ikke bare har ideelle hensikter, men også har direkte gevinst av å publisere dette.
Den svenske etaten, som bare er 52 % statlig eid, tilbyr nemlig konsulenttjenester (Kvalitetssäkrad fordonspark) til transportørene, slik at de skal score høyest mulig ved Bilprovningens besiktninger.
Tips YrkesBil på email: haakon@bilforlaget.no