-
Werksta Norge:
Senior Business Controller
-
Toyota Buskerud:
Salgskonsulent næring
-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
MyCar:
Innkjøper
MAN gir opp Scania
Volvo på banen?
Først ville tyske MAN kjøpe svenske Scania for 84 milliarder kroner. Nå ryktes det at Volvo er interessert i å kjøpe MAN. Både MAN og Volvo kunne i går registrere økte aksjekurser.
Posisjoneringen innen europeisk tungbilsektor fortsetter. MAN har trukket tilbudet om å kjøpe den svenske lastebil- og bussprodusenten Scania. Nå snakker de om å innlede mer vennligsinnede samtaler med Scania, for MANs mål er det samme; å etablere en konstellasjon som vil frata Mercedes ledertrøya som Europas største lastebilprodusent.
Nå sies det at Volvo har kommet på banen med et klart ønske om å kjøpe MAN. Ifølge finansanalytikere er de villige til å betale 90 euro pr MAN-aksje. Det dro verdien på MANs aksjer opp med 2,7 % i går, til 78,91 euro. Volvos aksjer steg på sin side med 1,4 %, til SEK 502.
Ingen kommentarer
Representanter for Volvo nektet å kommentere ryktene, mens folkene i MAN gjorde seg utilgjengelige for kommentarer.
Volvo er verdens nest største tungbilprodusent, bak DaimlerChrysler. De vil gjerne bli større, men har gjentatte ganger sagt at de som følge av europeiske konkurranselover neppe vil få godkjent et kjøp av en europeisk konkurrent. Nå ser det ut som om de har funnet en vei forbi hindringen.
Det som gjør denne saken ganske delikat er naturligvis at den største aksjonæren i både MAN og Scania er Volkswagen-konsernet, som har skjøvet solid på prosessen, men møtte en iskald skulder hos ledelsen i Scania.
Dersom ryktene om Volvos interesse for å kjøpe MAN er reell (og alt tyder på at Volkswagen gjerne vil ha løst ut verdiene i MAN og sannsynligvis stille seg positive til et oppkjøp) vil situasjonen for Scania plutselig bli helt annerledes.
Det gjenstår også et annet uavklart spørsmål: Hva skjer med MAN-sjef Håkan Samuelsson. Mange mener at hans dager i sjefsstolen er talte som følge av det mislykkede oppkjøpet. Og vi tviler på at døren til hans gamle arbeidsplass hos Scania i Södertälje står åpen.