-
AutoriaGruppen:
Salgssjef bruktbil
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
S. Rødsten Bilforretning AS:
Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Orkanger
-
Bilia Insignia:
Salgsdirektør, Bilia Insignia
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss, Lørenskog:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Lærdal
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Manager Sales
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Birger N. Haug AS:
Teknisk Leder
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Albjerk Bil Lier AS:
Mekaniker
-
Gumpens Auto Grenland AS:
Daglig leder
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
MAN på banen
Etter Euro6, som koster 6 milliarder Euro, må vi se på forbruket igjen, sier MAN.

Se på forbruket
MAN-sjefen, dr. Georg Pachta-Reyhofen hadde et kraftig utspill forleden, i forkant av høstens IAA.
Når Euro6-bilen er på plass i 2012 har vi i virkeligheten den utslippsfrie nyttebilen, sa han.
Videre skjerping av disse kravene, ved å sette enda mindre tall bak kommaet er overhodet ikke fornuftig.
Fra nå av må vi igjen se på hvordan vi kan få ned forbruket – og dermed CO2-utslippene.
1 milliard per produsent
Med Euro6 har vi nådd grensen for det som er mulig å oppnå samtidig som vi skal være en fornuftig drevet industri, sa han også, og la til at de kommende kravene vil ha kostet bransjen mellom seks og åtte milliarder Euro.
”Det betyr rundt en milliard per produsent. Slik kan vi ikke lenger bruke midler som skal brukes i næringen” la han til.
Hva han ikke sa, men som blir mer og mer åpenbart er at MAN snart kan se frem til et skikkelig samarbeid mellom lastebilinteressene hos VW-Gruppen.
Tettere samarbeid
I et ferskt intervju med lokalavisen, Wolfsburger Allgemeine Zeitung, sa sjefen for gruppens bedriftsforsamling, Bernd Osterloh, at det finnes en rekke åpninger for tettere samarbeide.
”For eksempel kjøper MAN sine girkasser utenfra, mens Scania bygger sine egne. Dette er et paradoks” sa han, ”man burde se om ikke Scania kan øke sin kapasitet her og derved sørge for både flere arbeidsplasser og en vinn-vinn situasjon for begge produsentene”.
Klarere signaler
Det er interessant at det kommer slike signaler fra arbeidstakerne nå. Det er ikke mange uker siden en personal-rokade skapte en ny toppledelse for nyttekjøretøy-divisjonen.
I tillegg til Transporter-virksomheten har VW flertall av stemmene hos Scania, de eier 30 prosent av MAN og har nettopp solgt sin egen tunge del (i Brasil) til MAN.
Signalene om tettere samarbeid i en eller annen form blir stadig klarere.