-
Volvo Car Stor-Oslo:
Servicemarkedsleder
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
MAN på banen
Etter Euro6, som koster 6 milliarder Euro, må vi se på forbruket igjen, sier MAN.
Se på forbruket
MAN-sjefen, dr. Georg Pachta-Reyhofen hadde et kraftig utspill forleden, i forkant av høstens IAA.
Når Euro6-bilen er på plass i 2012 har vi i virkeligheten den utslippsfrie nyttebilen, sa han.
Videre skjerping av disse kravene, ved å sette enda mindre tall bak kommaet er overhodet ikke fornuftig.
Fra nå av må vi igjen se på hvordan vi kan få ned forbruket – og dermed CO2-utslippene.
1 milliard per produsent
Med Euro6 har vi nådd grensen for det som er mulig å oppnå samtidig som vi skal være en fornuftig drevet industri, sa han også, og la til at de kommende kravene vil ha kostet bransjen mellom seks og åtte milliarder Euro.
”Det betyr rundt en milliard per produsent. Slik kan vi ikke lenger bruke midler som skal brukes i næringen” la han til.
Hva han ikke sa, men som blir mer og mer åpenbart er at MAN snart kan se frem til et skikkelig samarbeid mellom lastebilinteressene hos VW-Gruppen.
Tettere samarbeid
I et ferskt intervju med lokalavisen, Wolfsburger Allgemeine Zeitung, sa sjefen for gruppens bedriftsforsamling, Bernd Osterloh, at det finnes en rekke åpninger for tettere samarbeide.
”For eksempel kjøper MAN sine girkasser utenfra, mens Scania bygger sine egne. Dette er et paradoks” sa han, ”man burde se om ikke Scania kan øke sin kapasitet her og derved sørge for både flere arbeidsplasser og en vinn-vinn situasjon for begge produsentene”.
Klarere signaler
Det er interessant at det kommer slike signaler fra arbeidstakerne nå. Det er ikke mange uker siden en personal-rokade skapte en ny toppledelse for nyttekjøretøy-divisjonen.
I tillegg til Transporter-virksomheten har VW flertall av stemmene hos Scania, de eier 30 prosent av MAN og har nettopp solgt sin egen tunge del (i Brasil) til MAN.
Signalene om tettere samarbeid i en eller annen form blir stadig klarere.