-
AutoriaGruppen:
Salgssjef bruktbil
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
S. Rødsten Bilforretning AS:
Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Orkanger
-
Bilia Insignia:
Salgsdirektør, Bilia Insignia
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss, Lørenskog:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Lærdal
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Manager Sales
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Birger N. Haug AS:
Teknisk Leder
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Albjerk Bil Lier AS:
Mekaniker
-
Gumpens Auto Grenland AS:
Daglig leder
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
Volvos variant av Hurtigruten
Å sende 10 biler av demokaravanen til Volvo den kronglete veien gjennom Norge fra Oslo til Kirkenes ble en sjarmoffensiv av de sjeldne.

LASTEBIL: For ordens skyld - veinummer E6 fra Oslo til Kirkenes er antagelig den minst kosteffektive transportruten det er mulig å velge i Europa.
Strekningen er lang, veiene horrible, tunnelene rene mareritt. Og naturen distraherende vakker. Regnet i drivstoff, overnatting og annen slitasje tipper jeg totalprisen ble tredoblet.
Siden Volvo også kjørte Dynafleet på opplegget, skal vi komme tilbake til kostnadene siden. Se neste YrkesBil.
Men som sjarmoffensiv ble dette genialt.
Store deler av transportbransjen i Nord-Norge vinket oss engasjert i møte, en del Scaniaer fløytet høylydt, og ferjemannskapet på Drag – Kjøpsvik hadde høytidsstund da de skulle stable ti biler og tildels urutinerte sjåfører om bord. Bussen gikk om bord sist, omtrent med overhenget ute.
Og kanskje var det aller mest de forskjellige stoppene og pausene som la grunnlaget for gevinsten. Interessert sjåfører og andre lokale helter slo av en prat om løst og fast fra bilene, veiene og værmeldingen.
Karavanegeneral Torstein Magelssen hadde invitert en varierende forsamling forhandlere, fagpresse og representanter fra Volvo i Gøteborg til å kjøre strekningen.
Og i retroperspektiv, som er et fint ord for etterpåklokskap, ble kanskje det et av de viktigste elementene i stuntet. For ja, selvsagt bør Volvo-folket forventes å vite hvordan Nord-Norge er. Akkurat som forhandlere og presse bør vite det.
Men Nord-Norge må oppleves for å forstås. Og det svenske besøket kan for alt vi vet medføre bedre Nord-Norge-Volvoer for fremtiden.
For egen del bekreftet turen at det definitivt finnes attraktive sider ved sjåføryrket. Og det trenger ikke være langtransport, selv om en FH16 650 6x4 trekkvogn med tippsemi godt tåler å kjøres langt med.
Akkurat da jeg startet på stigningen opp Saltfjellet, i kveldssol mot himmelblå på tørre sandpapirveier, tok den nordnorske stemmen til Kari Bremnes over radioen. Da kunne ikke livet bli stort bedre.
Volvo-karavanen startet i Kirkenes i dag 2. juni. Den stopper 10 steder sørover før den foreløpig ender i Bodø 19. juni. Etter sommerferien står Sør-Norge for tur.