-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Storebrand:
Biltekniske konsulenter/takstmann
-
Møller Bil Hvam:
Daglig leder
-
Werksta:
Verkstedleder
-
Møller Bil Orkdal:
Bruktbilsjef
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Motor Forum AS, Larvik:
Daglig leder
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Mer nyttelast med plastfjærer
Tunge stålkomponenter får nå konkurranse av lett kunstfiber. Bladfjærer av stål byttes ut med kunstfiberkompositter som gir høyere lasteevne og mjukere transport i tømmerskogen.
Det kan være penger å hente for transportørene om påbyggerne klarer å bygge lett utstyr. Aluminium og profiler i stedet for massivt stål har lettet utstyret betraktelig. Det siste skuddet på stammen av fruktbare påfunn er at stålfjæra byttes ut med kunstfiberkompositt. Materialet er oppbygd etter det samme prinsippet som glassfiber, en blanding av fiber og epoxy.
Tåler kulde
Fjæringssystemet på tømmertilhengere er de komponentene som får mest juling. De bærer hele lasten i trykk ned på fjæra. I tillegg er fjæra utsatt for vridebevegelser når tilhengeren blir utsatt for store ujevnheter i underlaget i skogen. Materialet i fjæra på tømmertilhengerne utsettes for store påkjenninger på dårlige skogsveier og snuplasser.
– Til tider må vi også ha fart for å komme fram i vanskelig terreng, sier Arne Bakke fra Ullensaker i Akershus. Han er en av de første i Norge som har skaffet seg tømmertilhenger med de lette kunstfiberfjærene.
Vi klarer ikke helt å fri oss fra tanken om at det syntetisk framstilte materialet skal bryte sammen i møte med den brutale norske tømmertransporten. Arne Bakke kan fortelle oss at han har knekt mange bladfjærer av stål de siste årene. Og da er det fjærene på bakakslingene som er mest utsatt. Bakke har bare noen måneders erfaring med kunstfiberfjærene, men han mener fjæringssystemet bare har gitt han fordeler til nå. Den svenske tømmerpåbyggeren Bodenslepen AB i Boden i Sverige har levert tilhengere med kunstfiberfjærer i Sverige det siste året. Patrik Gustavsson, medeier i Bodenslepen, forteller at de har bygd flere vogner med kunstfiberfjærer.
– Tåler disse fjærene kulden?
– Det har ikke vært noe problem i Sverige med ned mot 30 minusgrader, sier Gustavsson.
Les hele saken i YrkesBil nummer 1


BEDRE ÃKONOMI: –Utstyr med høy standard gir mulighet til effektivitet, sier tømmertransportør Arne Bakke.
Foto: Vidar Frislie
BEDRE ØKONOMI: –Utstyr med høy standard gir mulighet til effektivitet, sier tømmertransportør Arne Bakke.
Foto: Vidar Frislie