-
Volvo Car Stor-Oslo:
Deleselger og Lærling
-
Werksta Norge:
Senior Business Controller
-
Toyota Buskerud:
Salgskonsulent næring
-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
MyCar:
Innkjøper
Mer nyttelast med plastfjærer
Tunge stålkomponenter får nå konkurranse av lett kunstfiber. Bladfjærer av stål byttes ut med kunstfiberkompositter som gir høyere lasteevne og mjukere transport i tømmerskogen.
Det kan være penger å hente for transportørene om påbyggerne klarer å bygge lett utstyr. Aluminium og profiler i stedet for massivt stål har lettet utstyret betraktelig. Det siste skuddet på stammen av fruktbare påfunn er at stålfjæra byttes ut med kunstfiberkompositt. Materialet er oppbygd etter det samme prinsippet som glassfiber, en blanding av fiber og epoxy.
Tåler kulde
Fjæringssystemet på tømmertilhengere er de komponentene som får mest juling. De bærer hele lasten i trykk ned på fjæra. I tillegg er fjæra utsatt for vridebevegelser når tilhengeren blir utsatt for store ujevnheter i underlaget i skogen. Materialet i fjæra på tømmertilhengerne utsettes for store påkjenninger på dårlige skogsveier og snuplasser.
– Til tider må vi også ha fart for å komme fram i vanskelig terreng, sier Arne Bakke fra Ullensaker i Akershus. Han er en av de første i Norge som har skaffet seg tømmertilhenger med de lette kunstfiberfjærene.
Vi klarer ikke helt å fri oss fra tanken om at det syntetisk framstilte materialet skal bryte sammen i møte med den brutale norske tømmertransporten. Arne Bakke kan fortelle oss at han har knekt mange bladfjærer av stål de siste årene. Og da er det fjærene på bakakslingene som er mest utsatt. Bakke har bare noen måneders erfaring med kunstfiberfjærene, men han mener fjæringssystemet bare har gitt han fordeler til nå. Den svenske tømmerpåbyggeren Bodenslepen AB i Boden i Sverige har levert tilhengere med kunstfiberfjærer i Sverige det siste året. Patrik Gustavsson, medeier i Bodenslepen, forteller at de har bygd flere vogner med kunstfiberfjærer.
– Tåler disse fjærene kulden?
– Det har ikke vært noe problem i Sverige med ned mot 30 minusgrader, sier Gustavsson.
Les hele saken i YrkesBil nummer 1