-
Møller Bil Hamar:
Nybilselger
-
Møller Bil Hamar:
Salgstrainee/Juniorselger
-
Møller Bil Oslo Vest:
Bilmekaniker
-
Harald A. Møller AS:
Teknisk instruktør
-
Enger & Hedlund AS:
Key Account Manager
-
Porsche Center Son:
Avdelingsleder skadeverksted
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
Bilia Norge AS:
Resepsjonssjef
-
Møller Bil Trondheim:
Salgskonsulent nybil Audi
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
Bilia Norge AS:
Konserncontroller
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Car-O-liner Norge AS:
Operational Manager
-
Axess Logistics AS:
Key Account Manager - Transport og Logistikk
-
Møller Bil Kokstad:
Produksjonsleder
-
Møller Bil Bryn:
Kundefrontmedarbeider
-
Møller Bil Kalbakken:
Nyttekjøretøyselger
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Stjørdal:
Servicemarkedssjef
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilmekaniker og PKK kontrollør
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Namdal Bilskade AS:
Bilskadereparatør
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Elektrisk varebil i storskala
Elektrisk Mercedes Vito. Bilen går i storskalatesting i Stuttgart, men Mercedes er ikke flinke til å markedsføre den – ennå.
VALENCIA, SPANIA: Mercedes hadde linet opp kanskje så mye som 40 el-biler til prøvekjøring.
Bare en eneste av dem var interessant. Den ble dessuten avspist med bare en linje i ”overview”-pressebriefingen. Man kan bli muggen av mindre.
YrkesBil er i Valencia, anledningen er at Mercedes også har fått et plutselig behov for å fortelle at de kan strøm.
- Derfor var det elektriske Smarter der, som snart skal ut i trafikken.
- Og elektriske A-klasser som det var vanskelig å skjønne noe som helst av.
- Brenselcelle-B-Klasse, hvor hydrogen-infrastrukturen effektivt sørger for at det er vanskelig å se noen fremtid
- Pluss en elektrisk SLS for å more oss.
- Og Vito.
Heldigvis var det meget større interesse for bilene uten skyvedør langs sidene, så jeg fikk anledning til en lang tur med den elektriske Vitoen gjennom tett spansk ettermiddagstrafikk.
Førsteinntrykket var av en bil som kanskje – NB! Kanskje - er enda bedre å kjøre enn enn vanlige Vito.
Ingen krenging i litt heftige rundkjøringer, og fjæringsbevegelsene ble helt annerledes harmoniske. Begge fenomenene kan nok føres tilbake til mer enn 300 kg batterier som ligger meget lavt, nesten under vannlinjen.
Vitoen er fremdeles en eksperimentbil, men i seriøs skala.
I øyeblikket går det 100 av dem i daglig drift i Stuttgart og Berlin. Neste år setter man i gang produksjonen av 2000 eksemplarer som også skal ut, utenfor Tysklands grenser.
Les vår prøvekjøring av nye Vito her.
Et skikkelig storfelt-forsøk som ikke bare kan fortelle produsenten hvordan bilen oppfører seg, men som også kan gi både byplanleggere og brukere gode ideer om hvor man går videre herfra.
Bilen er så standard Vito at til og med girspaken er identisk med den man finner på den vanlige automatutgaven. D-posisjonen har også sine + og – minusfelt selv om det er helt uaktuelt for denne utgaven!
Her er det bare frem, eller bakover og park eller nøytral hvis man ønsker.
Les masse varebilstoff på yrkesbil.no/varebil.
Spesifikasjonene er greie. En el-motor på 70 kW (95 hk) og et dreiemoment på 280 Nm fra ca. null km/t.
Batteripakken er på 36 kWh. Og dette gir en rekkevidde på rundt 130 km.
Nå er det dessverre ikke sagt noe om hvordan tung last innvirker på rekkevidden, og her er det mulig å lempe inn til sammen 900 kg.
Men hvor mange biler i bydistribusjon gjør mer enn 10 mil pr. økt? Det burde med andre ord være ganske mye sikkerhetsmargin tilbake.
Det er en elektronisk sperre på toppfart her – bilen stopper på 80 km/t for å unngå alt for overstadig kjøring med tilsvarende lyntapping av batteriene. Jeg kan ikke påstå at jeg følte meg hemmet av det.
På den annen side er det alltid like morsomt å se energiviseren skli over mot den venstre siden av skalaen. Da gir den deg beskjed om at regenerativ bremsing henter tilbake litt av den aks-energien du sløste bort i forrige kryss.
Det er ganske pussig at Vito har de samme elmotor- og batterispesifikasjonene som A-Klassen har, men så å oppdage at de ikke har noe felles.
Forskjellig lay out, forskjellig konstruksjon, forskjellige underleverandører. De som leser min el-Mercedes-omtale på www.bilnorge.no vil kanskje oppfatte at jeg synes avvikerne fra varebilavdelingen gjør en mer spennende jobb – på tross av at de ikke blir viet særlig oppmerksomhet ved dette arrangementet.
Det er helt riktig. Og – i motsetning til hva jeg kan love når det gjelder personbil-el-satsingen fra Mercedes-Benz – skal vi helt sikkert komme tilbake til denne.
Men hvorfor i all verden skal Mercedes si at dette er den første batterielektriske varebilen som blir tilbudt ex-factory av noen bilprodusent?
Franskmennene har da gjort dette lenge – eller er det noe jeg ikke vet her?
Tips YrkesBil på email: haakon@bilforlaget.no