-
Bilmekaniker
NAF Senter Arendal
-
Salgssjef
Volmax AS
-
Mekaniker
Motor Forum AS Romerike
-
Avdelingsleder/Teknisk leder
Last og Tank AS
-
Selger
NDS-Group AS
-
Account Manager
Arval AS
-
Daglig leder
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Økonomi- og administrasjonsansvarlig
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Kundeansvarlig/Key Account Manager
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Bilskadereparatør
Bertel O. Steen Asker og Bærum AS
-
Mekaniker
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilberger
REDGO Norway AS avd Oslo
-
Salgskonsulent Næring
Toyota Romerike AS
-
Salgskonsulent
Porsche Center Son AS
-
Bilkontrollør
NAF senter Mastemyr
-
Innkjøpsansvarlig
Motor Part AS
-
Bilmekaniker
Sør Caravan AS
-
Mekaniker/tekniker
Birger N. Haug AS avd Asker og Bærum
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Gardermoen
-
Oppretter
Volmax
-
Bruktbilselger
Bertel O. Steen Vestfold AS
-
Næringsselger
RøhneSelmer AS
-
Digital innkjøper
Autoproff Norge AS
-
Digital selger
Autoproff Norge AS
-
Mekaniker
Birger N. Haug Oslo
-
Teamleder
Birger N. Haug Oslo
-
Takstmann
AutoIn bilskadesenter AS
Mercedes skal bygge elektrisk Sprinter i Tyskland
Mercedes-Benz har lovet en ny generasjon Sprinter før inneværende tiår er omme. Nå forbereder produsenten varebilfabrikken i Düsseldorf på at modellen også skal bygges i en elektrisk versjon.

Totalt skal Mercedes-Benz Vans i nærmeste fremtid investere rundt 150 millioner Euro i elektrifisering av varebilene Vito og Sprinter.
De tar dermed opp el-kampen i segmentet for store varebiler, mot blant annet Volkswagen som i løpet av året skal lansere en elektrisk utgave av Crafter, og Iveco som en god stund har tilbudt Daily med elektrisk drivlinje. I tillegg finnes en rekke aktører som kjøper store varebiler med dieselmotor og bygger om til elektrisk drivlinje.
Foreløpig er det kjent lite rundt de tekniske dataene for Mercedes sine kommende elvarebiler, men nå letter produsenten litt på sløret når det gjelder hvor den elektriske Sprinteren skal bygges.
Eneste i landet
Bilen skal bygges i Tyskland, og Mercedes gjør et poeng ut av at Sprinter nå blir den eneste varebilen i dette segmentet som fortsatt produseres i landet. Som kjent har Volkswagen bygget en ny stor fabrikk for Crafter i Polen, etter at de avsluttet samarbeidet med Mercedes – hvor Crafter ble bygget på sistnevntes fabrikker.
Sprinter-fabrikken i Düsseldorf, en fabrikk Mercedes-Benz kjøpte fra Auto Union i 1960, står for hovedproduksjonen av denne modellen for verdensmarkedet. Over fire millioner varebiler har rullet av samlebåndet her de seneste 55 årene, blant annet over 100.000 Sprintere hvert år siden introduksjonen i 1995.
Totalt bygges Sprinter på seks ulike fabrikker verden over, og i 2016 ble det solgt rekordmange 193.400 eksemplarer av den store varebilen, som også leveres som minibuss, pickup og chassis.
Bygger kompetanse
Nå begynner snart et nytt kapittel på den viktige fabrikken, og Mercedes-Benz ruster opp produksjonsfasilitetene for 300 millioner Euro i forbindelse med neste generasjon Sprinter.
– Elektriske drivlinjer er en «nøkkel-teknologi» når det gjelder urban transport, og spesielt nyttetransport. Vår avgjørelse om at nye Sprinter skal produseres med elektrisk drivlinje er viktig, ikke minst for fabrikken i Düsseldorf som dermed er fremtidsrettet og kan sikre drift i lang tid fremover, sier Frank Klein, driftssjef i Mercedes-Benz Vans.
Düsseldorf-fabrikken blir dermed Sprinter-divisjonens fremste kompetansesenter for elektriske drivlinjer, og de ansatte er allerede i full gang med opplæring og forberedelser for å håndtere den elektriske versjonen av Sprinter og andre teknologiske utviklinger.
Produksjonen av en elvarebil vil bli en integrert del av produksjonen av Sprinter med konvensjonelle drivlinjer.
Første storkunde på plass
Den første store kunden for elektriske varebiler fra Mercedes-Benz er allerede på plass.
Logistikkgiganten Hermes i Tyskland vil, som del av et strategisk partnerskap med Mercedes-Benz Vans, ta i bruk 1.500 elektriske varebiler – inkludert nye Sprinter – i løpet av de førstkommende årene.