-
Jensen & Scheele AS:
Plassjef, Jensen & Scheele
-
Jensen & Scheele Bil AS:
Bruktbilansvarlig, Jensen & Scheele
-
Hedin Automotive:
Salgsleder MG
-
RSA Bil:
Plassjef - RSA Bil Tromsø
-
Toyota Asker og Bærum avdeling Rud:
Salgskonsulent nybil
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
RN Norge:
Sales Operations Coordinator
-
Werksta Norway AS:
Kundemottaker og Takserer
-
RSA Bil:
Bilmekaniker/tekniker - RSA Bil Arendal
-
Werksta Norway AS:
Bilskadereparatører
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Salgssjef
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Selger proffmarked
-
Gromstad Auto AS:
Operativ salgssjef Audi
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Zeekr
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger Skoda
-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Mil etter mil - uten tillatt strekk i bil
På 2-mannskjøring kan føreren ta en på øye bak i køya mens bilen ruller. Men ikke i Norge.
- Norske bruksforskrifter for kjøretøy godkjenner ikke annet opphold i kjøretøyet under kjøring enn setet, sier transportkonsulent i Transportkompetanse, Per Herman Pedersen.
Pedersen har også bakgrunn som kontrollør ved storbilkontroller i Statens Vegvesen.
Sikkerhetsnettet i køya på lastebil er ikke godkjent sikringsutstyr i Norge. Ekstrasjåføren er derfor pålagt å sitte fastspent med sikkerhetsbelte i setet mens den andre sjåføren kjører.
Ved kontroll kan en hvilende yrkessjåfør få bilbeltegebyr for å hvile i køya. Men utenfor Norges grenser får ekstrasjåføren ta en blund i køya helt lovlig, forutsatt at sikkerhetsnettet benyttes.
- En kan jo selvsagt stille spørsmål om det er mer forsvarlig at ekstrasjåføren sitter 9-10 timer i strekk i setet for slappe av fremfor å ta en blund i køya for å være opplagt til neste kjøreøkt, sier Pedersen.
Sovekabiner for turistbuss
Mange moderne turistbusser utstyres i dag med sovekabin som kan benyttes for ekstrasjåføren. Disse tillates ikke å benyttes så lenge bussen ruller i Norge - men tillates i de øvrige land i Europa.
Norske regler om bruk av sikkerhetsbelte påbyr ekstrasjåføren å sitte i setet med bilbelte på når han ikke kjører.
Reis deg opp
På buss klasse 2, det vil si mellomlangdistansebusser som for eksempel flybusser, tillates det både sitteplasser og noen få ståplasser. Dersom man sitter i setet pålegges man å bruke bilbelte, og kan bøtelegges dersom en ikke benytter beltet i bussetet.
Velger man å bli stående, fritas man fra kravet om bruk av bilbeltet.
- Dersom man vil slippe å bruke bilbeltet lovlig, er det bare å reise seg opp, sier Pedersen.
Unntak for Helseekspressen
Helseekspressen fikk i 2007 etter mye byråkrati dispensasjon til å få godkjent liggende pasienter i båre med sikkerhetsbelter/stropper. Tilsvarende er det i ambulanse ikke krav om at pasienten skal bruke bilbelte, men at pasienten skal være fastspent i båra.