-
Motor Forum Oslo AS:
Operativ Salgsleder Nybil
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
TotalEnergies:
Distriktansvarlig / Sales Representativ
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Lærdal
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Nardo Bil Ålesund AS:
Servicemarkedsleder
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Manager Sales
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Birger N. Haug AS:
Teknisk Leder
-
Albjerk Bil Ringerike AS:
Salgsleder
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Albjerk Bil Lier AS:
Mekaniker
-
Gumpens Auto Grenland AS:
Daglig leder
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Regional Ettermarkedsleder
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
Mil etter mil - uten tillatt strekk i bil
På 2-mannskjøring kan føreren ta en på øye bak i køya mens bilen ruller. Men ikke i Norge.

- Norske bruksforskrifter for kjøretøy godkjenner ikke annet opphold i kjøretøyet under kjøring enn setet, sier transportkonsulent i Transportkompetanse, Per Herman Pedersen.
Pedersen har også bakgrunn som kontrollør ved storbilkontroller i Statens Vegvesen.
Sikkerhetsnettet i køya på lastebil er ikke godkjent sikringsutstyr i Norge. Ekstrasjåføren er derfor pålagt å sitte fastspent med sikkerhetsbelte i setet mens den andre sjåføren kjører.
Ved kontroll kan en hvilende yrkessjåfør få bilbeltegebyr for å hvile i køya. Men utenfor Norges grenser får ekstrasjåføren ta en blund i køya helt lovlig, forutsatt at sikkerhetsnettet benyttes.
- En kan jo selvsagt stille spørsmål om det er mer forsvarlig at ekstrasjåføren sitter 9-10 timer i strekk i setet for slappe av fremfor å ta en blund i køya for å være opplagt til neste kjøreøkt, sier Pedersen.
Sovekabiner for turistbuss
Mange moderne turistbusser utstyres i dag med sovekabin som kan benyttes for ekstrasjåføren. Disse tillates ikke å benyttes så lenge bussen ruller i Norge - men tillates i de øvrige land i Europa.
Norske regler om bruk av sikkerhetsbelte påbyr ekstrasjåføren å sitte i setet med bilbelte på når han ikke kjører.
Reis deg opp
På buss klasse 2, det vil si mellomlangdistansebusser som for eksempel flybusser, tillates det både sitteplasser og noen få ståplasser. Dersom man sitter i setet pålegges man å bruke bilbelte, og kan bøtelegges dersom en ikke benytter beltet i bussetet.
Velger man å bli stående, fritas man fra kravet om bruk av bilbeltet.
- Dersom man vil slippe å bruke bilbeltet lovlig, er det bare å reise seg opp, sier Pedersen.
Unntak for Helseekspressen
Helseekspressen fikk i 2007 etter mye byråkrati dispensasjon til å få godkjent liggende pasienter i båre med sikkerhetsbelter/stropper. Tilsvarende er det i ambulanse ikke krav om at pasienten skal bruke bilbelte, men at pasienten skal være fastspent i båra.