Mercedes-Benz EQV: Nå starter salget i Norge

Mercedes-Benz omtaler EQV som «den første fullelektriske flerbruksbilen i premiumsegmentet». Prisen i Norge starter på 749.900 kroner.

Publisert
MB EQV

EQV skal ifølge Mercedes-Benz tilby samme komfort, funksjonalitet og fleksibilitet, med inntil 8 sitteplasser, som dagens V-Klasse er kjent for.

Elbilen har en estimert rekkevidde på 355-357 kilometer (beregnet tysk WLTP, ifølge importøren) og kommer standard med en hurtigladefunksjon som lader fra 10 til 80 prosent på 45 minutter. Motoreffekten er på 150 kW (204 hk) med et dreiemoment på 362 Nm. Batterikapasiteten er på 100 kWt.

EQV får også det nyeste infotainmentsystemet MBUX (Mercedes-Benz User Experience) med en 10,25-tommers berøringsskjerm, stemmestyring og utallige muligheter for personlige innstilinger og tilpasninger.

Modellen er tilgjengelig i to lengder på henholdsvis 5.140 og 5.370 millimeter, med akselavstander på 3.200 og 3.430 millimeter.

Den norske markedsmodellen kan konfigureres med enten frittstående seter eller setebenker, som til sammen gir enten syv eller åtte seter fordelt på tre seterader.

Pris på EQV i Norge er fra kr. 749.900,- inkludert frakt samt leveringsomkostninger og vinterhjul.

I vinter gjennomgikk EQV tøffe og komplekse vintertester, med temperaturer ned til minus 30 grader Celsius.

Prisen inkluderer en «Norsk markedspakke» som består blant annet av:

• ILS-lys

• Distronic + (radarbasert adaptiv cruisekontroll)

• 360 graders parkeringspakke

• Elektriske skyvedører begge sider

• Skinnseter

• Smarttelefon oppkobling (Apple Carplay og Android Auto)

• MBUX

• Navigasjon

• Takrails, med tillat last 100kg

• 110 kW hurtiglading (10-80% på 45 minutter)

Bilen er nå i salg hos norske forhandlere og klar for levering til kunder i år.

Den norske importøren av Mercedes-Benz Nyttekjøretøy uttalte i bladet YrkesBil nr. 1-2020 at de vurderer å lage en "norsk" varebilutgave av EQV.

– EQV er jo i bunn og grunn samme bil som Vito, og vi har jo i dag V-klasse på grønne skilt. EQV får over 400 kilometer rekkevidde og selges i utgangspunktet som personbilvariant, men det kan jo tenkes det er mulig å sette grønne skilter på den også. Prisen blir ikke annerledes, siden det ikke er avgifter på elbil, men dersom det blir differensiering på vare- og personbil i bomringen for eksempel kan man få en fordel der, sa Per Ragnar Johansen, direktør for Mercedes-Benz Nyttekjøretøy.

Powered by Labrador CMS