-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
En Hummer fra Kia
Plutselig dukker det opp meldinger om at Kia utvikler 2,5 og 5 tonns trucker for militært bruk. Samtidig som de åpenbart utvikler noe terreng-gående som kan minne om Humvee – utgangspunktet for Hummer.
Det later til at Koreas militære er midt inne i en periode med standardisering av verktøyet de bruker. Også bilene.
Derfor er Kia klar til å levere prototyper til utprøving neste år. Og de som møter myndighetenes krav skal i produksjon fra 2024.
Nå er det ikke store, militære lastebiler som interesserer oss mest akkurat her, på tross av nyutviklet 7-liters diesel V8, automat, ABS og antispinn, parkerings-assistent, 360 grader syn, satellitt-navigasjon og noen helt spesielle seter.
Litt spennende er derimot en ATV der som kanskje kan bli til noe globalt. Absolutt ikke ulik GMs Infanteritropp-Vehicle, eller Toyotas BDX10. (Var det MegaCruiser sivil-utgaven ble hetende?)
Det er ikke rart slike kjøretøy ligner på hverandre. De er bygget for å gjøre en jobb, og jobben blir som regel definert likt.
Nå sier ikke Kia at vi skal holde pusten mens vi venter på verdens mest avanserte, sivile terrengbil. Men de sier at de bruker disse militær-erfaringene til å bygge opp noe de kaller PBV. Purpose-Built Vehicles
Dette kan bli et eget forretningsområde der man utvikler og små-serie-bygger biler for helt spesielle formål. På samme måte som de nå jobber med militære biler.
Her sier de også at utviklingsarbeidet rundt denne ATV-en ikke bare skal brukes til militære formål, men også benyttes til industri- eller fritidsformål. Med basis i Kia Mohawe vil Kia kunne bruke erfaringer fra militærbilene til å bedre egenskapene til de sivile SUV-ene.
Nå legger Kia til at de også jobber med andre systemer for militære oppgaver. Autonome biler for terrenget, for eksempel, som kan brukes som førerløse forsyningsbiler. Eller utvikling av spesielle brenselcellesystemer spesielt tilpasset feltoppgaver.
Uansett, nytt for meg er det at Kia er stor i denne bransjen. Men de har levert 140.000 militære kjøretøy til nå, forteller de stolt. Fra 0,25-tonnere til 15 tonns kranbil.