-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Servicemarkedsleder
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
EU har stemt nei til 25,25 modulvogntog
Ved en ekstraavstemming nylig fattet transportkommisjonen i EU-parlamentet endelig vedtak om at modulvogntog ikke skal få krysse grensene innad i EU.
POLITIKK: Men det er som kollega Winding-Sørensen ville ha sagt: Underlig.
For: Miljøorganisasjoner er positive til modulvogntog. Lastebilprodusentene er positive til modulvogntog. Selv norske TØI har forsket på effektene og gitt tommelen opp. Og norske myndigheter har stempelt det som prima, permanent tiltak.
Men EUs-politikere har altså nå sagt: «Nei. Vi synes det er best som det er.»
Parlamentsmedlem og hovedforhandler transportkommisjonen, Jörg Leichtfried fra Østerrike, forklarer det noenlunde slik:
- I spørsmålet om grensekryssende trafikk med lengre, tyngre eller høyere kjøretøy, har vi slått fast at det faktisk er best slik det er.
Med det mener Leichtfried at det er ok med lange vogntog og grensekryssinger i Norge, Sverige og Finland (samt testordninger i Nederland og Tyskland). Men ikke noe mer enn det.
- Disse kjøretøyene er trafikkfarlige og miljøuvennlige, for ikke å snakke om hvilken kostnad en utvidet bruk vil medføre for tilpassing av infrastruktur, sier Leichtfried, og knaller til:
- Hadde kommisjonen gjort et skikkelig arbeid med konsekvensanalyser i første omgang, hadde ikke dette forslaget kommet opp i første omgang, tordnet han.
Les kort oppsummering om EUs vekter og lengder her, blant annet om forlengede førerhytter. Av mer kuriøse saker er at godsbiler kan overskride vektgrensene dersom de drives av for eksempel elektriske motorer.