-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Regional Ettermarkedsleder
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Tryg:
Salgssjef Bilkanalen Enter og Tryg Forsikring
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
DNB Bank ASA:
Bruktbilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
EU har stemt nei til 25,25 modulvogntog
Ved en ekstraavstemming nylig fattet transportkommisjonen i EU-parlamentet endelig vedtak om at modulvogntog ikke skal få krysse grensene innad i EU.


POLITIKK: Men det er som kollega Winding-Sørensen ville ha sagt: Underlig.
For: Miljøorganisasjoner er positive til modulvogntog. Lastebilprodusentene er positive til modulvogntog. Selv norske TØI har forsket på effektene og gitt tommelen opp. Og norske myndigheter har stempelt det som prima, permanent tiltak.
Men EUs-politikere har altså nå sagt: «Nei. Vi synes det er best som det er.»
Parlamentsmedlem og hovedforhandler transportkommisjonen, Jörg Leichtfried fra Østerrike, forklarer det noenlunde slik:
- I spørsmålet om grensekryssende trafikk med lengre, tyngre eller høyere kjøretøy, har vi slått fast at det faktisk er best slik det er.
Med det mener Leichtfried at det er ok med lange vogntog og grensekryssinger i Norge, Sverige og Finland (samt testordninger i Nederland og Tyskland). Men ikke noe mer enn det.
- Disse kjøretøyene er trafikkfarlige og miljøuvennlige, for ikke å snakke om hvilken kostnad en utvidet bruk vil medføre for tilpassing av infrastruktur, sier Leichtfried, og knaller til:
- Hadde kommisjonen gjort et skikkelig arbeid med konsekvensanalyser i første omgang, hadde ikke dette forslaget kommet opp i første omgang, tordnet han.
Les kort oppsummering om EUs vekter og lengder her, blant annet om forlengede førerhytter. Av mer kuriøse saker er at godsbiler kan overskride vektgrensene dersom de drives av for eksempel elektriske motorer.