-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Servicemarkedsleder
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Gammelt MAN-grums for dagen
I dag er tysk presse full av etterdønninger etter en MAN-bestikkelses-sak. Tidligere MAN-sjef, Håkan Samuelsson, risikerer stor etter-regning.
I 2005 begynte etterforskere å se på en del avtaler MAN hadde gjort med kunder av busser og lastebiler.
I desember 2009 konkluderte en rettsinstans i München med at her hadde det vært noen bestikkelser på gang. Selskapet ble dømt til å betale 151 millioner euro i en slags bot.
På det tidspunktet hadde Håkan Samuelsson allerede sluttet som toppsjef. De fleste trodde årsaken var at han frontkolliderte med VWs mektige topp, Ferdinand Piëch, som ønsket å fusjonere MAN og Scania – VW har eierinteresser begge steder.
Etterpå er det dukket opp signaler som kan tyder i retning av at også korrupsjonssaken har hatt en del med Samuelssons – og andre MAN-toppers – kjappe avgang.
Det nye er at Süddeutsche Zeitung, som først brakte inn nye, pikante momenter, i går fortalte at Samuelsson har fått en regning fra sin tidligere arbeidsgiver. 237 millioner euro lyder den på.
Seks andre av Samuelssons tidligere kolleger har også fått denne henvendelsen, som åpenbart stammer fra MANs øverste styringsorgan der Ferdinand Piëch sitter som formann.
Summen er ganske utrolig, den eneste tilsvarende saken man finner i Tyskland involverer Siemens og en korrupsjonssak som kostet dem 2,5 milliarder euro. Der betalte den daværende sjefen symbolske 5 millioner euro som en slags avlat.
Hvordan MAN har regnet ut at saken har kostet dem de 237 millionene de nå forsøker å få inn denne veien er ikke klart.
Det er viktig å huske på at inntil for snaue ti år siden kunne tyske selskaper trekke av bestikkelser på skatten, dette var er vanlig verktøy i vanlig tysk forretningsdrift.
Hvis det kommer til skarpen, la oss håpe Håkan Samuelsson hadde vanlige ansvars-forsikringer. Han tok til takke med forholdsvis beskjedne 3-4 millioner euro i året for å gjøre en glimrende jobb for selskapet.
Det kan umulig ha lagt fundamentet for en formue han kan bruke til å møte dette kravet med.