-
Volvo Car Stor-Oslo:
Servicemarkedsleder
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
Kraftig nedgang i yrkesbilskader
Statistikk fra FNO antyder nedgang i skader og utbetalinger til yrkesbiler på henholdsvis 7 og 10 prosent. På tide å reforhandle forsikring?
- Skadetallet på yrkesbiler går ned.
- Utbetalingene går ned.
- Og det bør vel være de beste forutsetningene for at også premiene går ned?
Opplysningene er hentet fra statistikk over skadeforsikring fra Finansnæringens fellesorganisasjon (FNO), oppdatert per 3. kvartal 2011, for motorvogner.
I følge tallene, som altså er fremskrevet for hele 2011, er det sannsynlig at antall skader på lastebiler og busser over 3,5 tonn går ned med 6,5 prosent i forhold til 2010.
Og det betyr jo ganske enkelt mindre stopp og mindre smerte, og bedre regularitet bedre og lønnsomhet, for norske yrkesbil-eiere. Av andre kjøretøygrupper er det kun traktoreiere som kan matche denne forbedringen.
Enda hyggeligere er lesningen for utbetalt beløp fra forsikringsselskapene. Her venter man at utbetalingene for yrkesbiler i 2011 synker med 8,6 prosent målt mot 2010.
Utfordringen er selvsagt å fordele denne gevinsten mellom forsikringsselskap og forsikringstagere på en fornuftig måte.
YrkesBil har til gode å høre om eksempler der selskapene uoppfordret senker premiene.
På den annen side tror vi at yrkesbileiere flest har gode rutiner for årlig å sjekke prisbildet mellom selskapene.
Og med tallene fra FNO i bakhånd har du altså nå et par ekstra argumenter ved neste reforhandling. Et mål om 10 prosent lavere forsikringspremie i 2012 burde være realistisk.