-
AutoriaGruppen:
Salgssjef bruktbil
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
S. Rødsten Bilforretning AS:
Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Orkanger
-
Bilia Insignia:
Salgsdirektør, Bilia Insignia
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss, Lørenskog:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Lærdal
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Manager Sales
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Birger N. Haug AS:
Teknisk Leder
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Albjerk Bil Lier AS:
Mekaniker
-
Gumpens Auto Grenland AS:
Daglig leder
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
Kraftig nedgang i yrkesbilskader
Statistikk fra FNO antyder nedgang i skader og utbetalinger til yrkesbiler på henholdsvis 7 og 10 prosent. På tide å reforhandle forsikring?

- Skadetallet på yrkesbiler går ned.
- Utbetalingene går ned.
- Og det bør vel være de beste forutsetningene for at også premiene går ned?
Opplysningene er hentet fra statistikk over skadeforsikring fra Finansnæringens fellesorganisasjon (FNO), oppdatert per 3. kvartal 2011, for motorvogner.
I følge tallene, som altså er fremskrevet for hele 2011, er det sannsynlig at antall skader på lastebiler og busser over 3,5 tonn går ned med 6,5 prosent i forhold til 2010.
Og det betyr jo ganske enkelt mindre stopp og mindre smerte, og bedre regularitet bedre og lønnsomhet, for norske yrkesbil-eiere. Av andre kjøretøygrupper er det kun traktoreiere som kan matche denne forbedringen.
Enda hyggeligere er lesningen for utbetalt beløp fra forsikringsselskapene. Her venter man at utbetalingene for yrkesbiler i 2011 synker med 8,6 prosent målt mot 2010.
Utfordringen er selvsagt å fordele denne gevinsten mellom forsikringsselskap og forsikringstagere på en fornuftig måte.
YrkesBil har til gode å høre om eksempler der selskapene uoppfordret senker premiene.
På den annen side tror vi at yrkesbileiere flest har gode rutiner for årlig å sjekke prisbildet mellom selskapene.
Og med tallene fra FNO i bakhånd har du altså nå et par ekstra argumenter ved neste reforhandling. Et mål om 10 prosent lavere forsikringspremie i 2012 burde være realistisk.