-
Volvo Car Stor-Oslo:
Servicemarkedsleder
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
Lastebilkostnadene holdes i sjakk
Totalkostnadsindeksen for lastebiltransport økte kun 1,7 prosent fra januar 2012 til januar 2013, melder SSB. Takk til dieselprisene.
KOSTNADER: Utviklingen i kostnadsbildet har vært stabilt hyggelig det siste halvåret. Sjekk femårskurven i sin helhet nederst i saken.
Det går bedre nå
For mens vi i store deler av 2011 måtte tåle en kostnadsvekst mellom 5 og 6 prosent (målt mot samme måned året før), falt indeksen bratt gjennom første del av 2012.
Fra juni 2012 har den stabilisert seg rundt pene 1,7 prosent.
Figuren fra SSB viser at det i løpet av de siste fem årene kun var en periode i 2009 at kostnadsutviklingen har vært så lav som nå.
Hovedårsaken, viser det seg, er nedgang i prisen på diesel. Og med litt hjelp av lavere kapitalkostnader. Det aller meste annet stiger i pris.
Her er detaljene:
Forsikringsindeksen: Fra januar 2012 til januar 2013 gikk forsikringsindeksen opp 6,1 prosent.
Kapitalkostnadsindeksen: De siste tolv månedene gikk kapitalindeksen ned 2,8 prosent.
Drivstoffindeksen: Prisutviklingen på diesel førte til at drivstoffindeksen gikk ned 3,2 prosent fra januar 2012 til januar 2013.
Ferje- og bomkostnader: De siste tolv månedene økte disse med 3,9 prosent.
Reparasjons- og servicekostnader: Denne delindeksen steg med 4,0 prosent det siste året.
Administrasjonskostnader: Steg med 3,7 prosent det siste året.
Men hva med dekk?
SSB har ikke spesifikt nevnt utviklingen i prisbildet på dekk siden oktober 2012. Det er kanskje naturlig med tanke på en årlig «innkjøpsboom» på høsten.
På det tidspunktet kunne de imidlertid rapportere om ned nedgang i dekkprisene de siste tolv månedene med 2,4 prosent.
Kilde: ”Kostnadsindeks for lastebiltransport, januar 2013” fra Statistisk sentralbyrå (SSB).
YrkesBil.no følger kostnadsbildet – her er noen tilbakeblikk: