-
AutoriaGruppen:
Salgssjef bruktbil
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
S. Rødsten Bilforretning AS:
Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Orkanger
-
Bilia Insignia:
Salgsdirektør, Bilia Insignia
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss, Lørenskog:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Lærdal
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Manager Sales
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Birger N. Haug AS:
Teknisk Leder
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Albjerk Bil Lier AS:
Mekaniker
-
Gumpens Auto Grenland AS:
Daglig leder
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
Lastebilkostnadene holdes i sjakk
Totalkostnadsindeksen for lastebiltransport økte kun 1,7 prosent fra januar 2012 til januar 2013, melder SSB. Takk til dieselprisene.


KOSTNADER: Utviklingen i kostnadsbildet har vært stabilt hyggelig det siste halvåret. Sjekk femårskurven i sin helhet nederst i saken.
Det går bedre nå
For mens vi i store deler av 2011 måtte tåle en kostnadsvekst mellom 5 og 6 prosent (målt mot samme måned året før), falt indeksen bratt gjennom første del av 2012.
Fra juni 2012 har den stabilisert seg rundt pene 1,7 prosent.
Figuren fra SSB viser at det i løpet av de siste fem årene kun var en periode i 2009 at kostnadsutviklingen har vært så lav som nå.
Hovedårsaken, viser det seg, er nedgang i prisen på diesel. Og med litt hjelp av lavere kapitalkostnader. Det aller meste annet stiger i pris.
Her er detaljene:
Forsikringsindeksen: Fra januar 2012 til januar 2013 gikk forsikringsindeksen opp 6,1 prosent.
Kapitalkostnadsindeksen: De siste tolv månedene gikk kapitalindeksen ned 2,8 prosent.
Drivstoffindeksen: Prisutviklingen på diesel førte til at drivstoffindeksen gikk ned 3,2 prosent fra januar 2012 til januar 2013.
Ferje- og bomkostnader: De siste tolv månedene økte disse med 3,9 prosent.
Reparasjons- og servicekostnader: Denne delindeksen steg med 4,0 prosent det siste året.
Administrasjonskostnader: Steg med 3,7 prosent det siste året.
Men hva med dekk?
SSB har ikke spesifikt nevnt utviklingen i prisbildet på dekk siden oktober 2012. Det er kanskje naturlig med tanke på en årlig «innkjøpsboom» på høsten.
På det tidspunktet kunne de imidlertid rapportere om ned nedgang i dekkprisene de siste tolv månedene med 2,4 prosent.
Kilde: ”Kostnadsindeks for lastebiltransport, januar 2013” fra Statistisk sentralbyrå (SSB).
YrkesBil.no følger kostnadsbildet – her er noen tilbakeblikk: