-
Volvo Car Stor-Oslo:
Servicemarkedsleder
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
Lønnsomhet i lastebilnæringen?
Sånn nærmest i det skjulte har NLF publisert sin årlige konjunkturundersøkelse for 2011.
Og det er synd.
Når man leter etter et nøkternt oversiktsbilde av lastebilbransjens tilstand i Norge, er det vanskelig å finne bedre sammenstilt materiale enn i forbundets undersøkelse.
Undersøkelsen er datert november 2011 – og publisert antagelig i desember. NLF har så vidt det er mulig å se ikke omtalt det på sin egen nyhetsweb.
Problemet med materialet er jo at det allerede er gammelt.
Den første tabellen som møter en er SSBs lastebilundersøkelse 2010 – som viser endringen fra 2009 til 2010!
Deretter kommer en prognose for kostnadsutviklingen for 2011 som anslår 5,5 til 6,0 prosent vekst.
Men vi vet jo nå at den endte på 3,9 prosent. Det er relativt grov bom for et dokument publisert under en måned før årsavslutning. Les vår artikkel: Nedadgående vekst i lastebilkostnadene.
Ellers er tallmaterialet god og informativ lesning for dem som ønsker å forstå lastebilnærings struktur og utvikling.
Det eneste man kan stusse på er de konkluderende tekstene. Forbundet insisterer fortsatt på å stemple næringen som en småbedriftsnæring med lav inntjening.
Det er helt riktig at næringen VAR det. Og tar man gjennomsnittet av den store hopen små og lite lønnsomme bedrifter sammen med den lønnsomme og drivende gruppen mellomstore og store bedrifter – da får man fortsatt et ganske trist bilde.
Men alle trender peker i retning at de små og ineffektive bedriftene er i ferd med å enten gå dukken eller konsolidere i sterkere grupper, samtidig som de mellomstore og store bedriftene øker betydelig.
Er det egentlige problemet at hele NLF-strukturen er bygget opp på og avhengig av mange små bedrifter?
Hovedtrekkene i NLF-undersøkelsen 2011 er: Uendret status, nøktern optimisme
I tillegg er det konkludert med:
- økende egentransport, på bekostning av leietransport (2010)
- at næringen er langt mer mangfoldig enn den allmenne diskusjonen skulle tilsi
- anleggstransport økte mest i 2010
- AS øker på bekostning av enkeltmannsfortak (2011)
- de middels og store bedriftene øker, småbedriftene synker i antall (2011)
- gjennomsnittsaldern øker (nå 44,6 år), og det er de yngste aldersgruppene som forlater næringen
- veksten i driftsinntekter 2009 til 2010 skjedde i de mellomstore og store bedriftene
- det er imidlertid de mindre bedriftene som kan vise til vekst i lønnsomhet
Avsluttende konklusjon er som tidligere år: Godstransport på vei selges alt for billig.