-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Servicemarkedsleder
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Transportkjøpere strides om ansvar
Det er overhodet ikke rimelig å legge så mye ansvar for transporten over på kjøper, mener transportkjøpere YrkesBil har snakket med.
ANSVAR: I aprilutgaven av YrkesBil kan du lese et større intervju med NLF-sjef Geir A. Mo. Han sier blant annet:
- Transportkjøpere har allerede i dag har større ansvar enn de fleste er klar over. Og jeg tror det er helt avgjørende for vår bransjes fremtid at dette ansvaret blir kontrollert. Og sanksjonene mot overtramp må svi så det monner.
Det sier altså NLF-sjefen.
Men er norske transportkjøpere klar for et slikt regime?
YrkesBil jobber nå med å undersøke hvilket ansvar bedrifter er klar over at de har ved transportkjøp – og hvilken policy de har for å håndtere dette.
Svarene er definitivt ikke entydige, og enkelte mener et slikt ansvar som NLF skisserer blir helt urimelig.
Har du tips eller innspill til dette emnet? Bruk gjerne kommentarfeltet under, eller send journalist Anette Berve en email (anette.berve@bilforlaget.no).
Lovverket Geir A. Mo og NLF henviser til er blant annet:
Straffelovens §48A. Et foretak kan straffes når en tredjeperson foretar en straffbar handling på vegne av foretaket.
Yrkestransportlova. Oppdragsgivers ansvar for at den som leies inn har nødvendig tillatelse.
Kjøre- og hviletidsbestemmelser. Rådsforordning 561/2006 art 10 nr. 4: Foretak, avsendere, speditører, turoperatører, hovedleverandører, underleverandører skal sikre at avtalte transportplaner er i samsvar.
Arbeidsmiljøloven §3. Avsendere, speditører, leverandører, oppdragsgivere og andre ledd i transportkjeden skal medvirke til at bestemmelsene i forskriftene følges.
NLF mener at det er ren unnfallenhet fra myndighetene som gjør at ansvarliggjøring ikke faktisk anvendes i dag, slik det nå gjøres grep innen for eksempel bygg- og anleggsbransjen og deres underleverandører.
Har du tips eller innspill til dette emnet? Bruk gjerne kommentarfeltet under, eller send journalist Anette Berve en email (anette.berve@bilforlaget.no).