-
Volvo Car Stor-Oslo:
Servicemarkedsleder
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
Tungbil 17 prosent ned
Tallene fra mars peker mot enda brattere nedgang i lastebilsalget.
STATISTIKK: Registreringstallene viser nå tre nedgangsmåneder på rad. Etter første kvartal takter altså lastebilåret 2013 betydelig under 2012.
Fra importørsiden meldes det imidlertid ikke om stor bekymring - ennå.
Den svake starten på året kan til dels skyldes høy temperatur mot slutten av fjoråret, som det er kompensert negativt for i januar februar - pluss påsken nå i mars.
For samtidig er interessen fortsatt stor i markedet, det er nye produkter på vei inn i markedet, og man tror fortsatt på ett oppsving mot slutten av året ved utfasing av Euro 5.
Vekst i midtsegmentet
Den litt spesielle trenden med nedgangen i de tyngste og letteste segmentene, mens de mellomstore opplever framgang holder seg:
- 3,5-7,5 tonn: Minus 19 prosent
- 7,5-10 tonn: Pluss 18,4 prosent
- 10-16 tonn: Pluss 28,3 prosent
- 16-22 tonn: Pluss 13,3 prosent
- > 22 tonn: Minus 20,6 prosent
I denne sammenhengen er det igjen viktig å huske at de tyngste bilene (over 22 tonn) dessverre også utgjør langt flere i antall.
Med andre ord får framgangen i mellomklassen beskjeden betydning totalt sett.
Scania bremser minst
Målestokken er fortsatt segmentet over 16 tonn. Etter første kvartal leder Scania komfortabelt over Volvo, med 329 mot 260 biler.
Adm. dir. Erik Engelien i Volvo Norge er selvsagt langt fra fornøyd med dette, men tilskriver det fortsatt vakuumet i påvente av nye FH – og opprettholder sin ambisjon om 38 prosent markedsandel i år.
Og det er nok samtidig et varsel om tøffe tak for de mindre merkene, som skal kjempe mot mektige Volvo-muskler utover året.
Tredjeplasserte Mercedes bremser fortsatt med hele 23 prosent målt mot 2012, mens MAN med «bare» 11 prosent brems i sektoren over 16 tonn dermed klatrer i markedsandeler målt mot i fjor.
To av tre små europeere
Blant de tre små fortetter DAF å markere seg kraftig. Nesten 90 prosent vekst i klassen over 16 tonn bringer merket opp på akseptable 5,8 prosent markedsandel.
Holder dette ut året tipper vi importøren nede i Råde spandere ekstra stort julebord.
Også Iveco har fått en god start i 2013, og nærmer seg nå alvorlig 2-prosenten. Og for klassen over 22 tonn separat er italienerne nå faktisk oppe på 2,1 prosent.
Renault har ikke på samme måte klart å følge opp den gode starten på året i de tyngste segmentene.
Men vi kommer nok til å se resultater i løpet av året – både på ny organisering sammen med Volvo, og en serie nye produkter som varsles avduket på forsommeren.
Se komplett oversikt med merker og vektsegmenter i YrkesBil 4-2013