-
AutoriaGruppen:
Salgssjef bruktbil
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
S. Rødsten Bilforretning AS:
Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Orkanger
-
Bilia Insignia:
Salgsdirektør, Bilia Insignia
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss, Lørenskog:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Lærdal
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Manager Sales
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Birger N. Haug AS:
Teknisk Leder
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Albjerk Bil Lier AS:
Mekaniker
-
Gumpens Auto Grenland AS:
Daglig leder
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
Utslippskrav koster jobber
Med uvanlig klart språk sier Dan Ustian, sjefen for Navistar, en av USAs største lastebilprodusenter, av avgiftskravene koster jobber.

- De stadig strengere utslippskravene er for dyre, de hindrer industrien i å opprette nye arbeidsplasser og at de introduseres uten den nødvendige konsultasjonen med industrien.
Dan Ustian kom med kraftsalven i et intervju med Financial Times rett før årsskiftet. Han kaller dagens administrasjon ”anti-business” og sier det er alt for lite samarbeid mellom de føderale myndighetene og industrien.
Redusert med 95 prosent
Fra 2007 til 2010 har nye regler sørget for at giftige utslipp har sunket med 95 prosent. Ytterligere reduksjoner skal være gjennomført innen 2018.
- Det har ikke vært noe samarbeide med oss da de nye målene ble satt. EPA (miljømyndighetene) går rundt og spør forskerne hva som skal til, men ingen spør oss, sier Dan Ustian (bildet).
Les også: Enighet om EU-krav til varebilutslipp
- Vi har redusert utslippene med ca. 99 prosent de siste fire årene – det kostet ca. 23.000 dollars pr. bil. Men hvis målet hadde vært satt til 98 prosent ville prisen vært 4.000 dollars pr. bil.
Forskjellen gir kjempestor innvirkning på jobber i industrien, og gjør at det skapes 40-50 prosent færre jobber enn det ellers ville gjort, mener Ustian.
Kontraproduktivt med fastsatt dato
Bodo Übber, finansdirektør hos Daimler, verdens største lastebilprodusent, trekker frem et annet element:
- Disse faste deadlinene for nye utslipsstandarder er kontraproduktive i seg selv, sier han.
- De medfører et kjøperush like før de nye kravene iverksettes, og skaper dermed etterspørselstopper, som produksjonssiden har veldige vansker med å håndtere.
EPA sier på sin side at de har hatt mer enn 100 møter med industrien i forbindelse med de ferskeste kravene. Derav syv med Navistar alene.