-
Werksta Norge:
Senior Business Controller
-
Toyota Buskerud:
Salgskonsulent næring
-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
MyCar:
Innkjøper
Utslippskrav koster jobber
Med uvanlig klart språk sier Dan Ustian, sjefen for Navistar, en av USAs største lastebilprodusenter, av avgiftskravene koster jobber.
- De stadig strengere utslippskravene er for dyre, de hindrer industrien i å opprette nye arbeidsplasser og at de introduseres uten den nødvendige konsultasjonen med industrien.
Dan Ustian kom med kraftsalven i et intervju med Financial Times rett før årsskiftet. Han kaller dagens administrasjon ”anti-business” og sier det er alt for lite samarbeid mellom de føderale myndighetene og industrien.
Redusert med 95 prosent
Fra 2007 til 2010 har nye regler sørget for at giftige utslipp har sunket med 95 prosent. Ytterligere reduksjoner skal være gjennomført innen 2018.
- Det har ikke vært noe samarbeide med oss da de nye målene ble satt. EPA (miljømyndighetene) går rundt og spør forskerne hva som skal til, men ingen spør oss, sier Dan Ustian (bildet).
Les også: Enighet om EU-krav til varebilutslipp
- Vi har redusert utslippene med ca. 99 prosent de siste fire årene – det kostet ca. 23.000 dollars pr. bil. Men hvis målet hadde vært satt til 98 prosent ville prisen vært 4.000 dollars pr. bil.
Forskjellen gir kjempestor innvirkning på jobber i industrien, og gjør at det skapes 40-50 prosent færre jobber enn det ellers ville gjort, mener Ustian.
Kontraproduktivt med fastsatt dato
Bodo Übber, finansdirektør hos Daimler, verdens største lastebilprodusent, trekker frem et annet element:
- Disse faste deadlinene for nye utslipsstandarder er kontraproduktive i seg selv, sier han.
- De medfører et kjøperush like før de nye kravene iverksettes, og skaper dermed etterspørselstopper, som produksjonssiden har veldige vansker med å håndtere.
EPA sier på sin side at de har hatt mer enn 100 møter med industrien i forbindelse med de ferskeste kravene. Derav syv med Navistar alene.