KREVER FORBEDRINGER: Tore Lillemork (t.v.), seniorrådgiver, og Knut Martin Breivik, avdelingsleder Drift og utvikling, i Norges Bilbransjeforbund (NBF).
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Lastebilregistrering: – Uakseptable forsinkelser
Tålmodigheten er i ferd med å ta slutt hos mange i lastebilnæringen nå. Etter nok en «krisesommer», denne gang med opp mot 40 dagers behandlingstid for å få registrert tunge kjøretøy, krever bransjen kraftfulle forbedringer fra Statens vegvesen.
– «Skoen» trykker flere steder, men etter min mening er det
et grunnleggende problem at hele systemet er for omfattende og komplisert. Vi kan
snakke om at systemet, cirka syv år etter utrulling i hele landet, ikke
fungerer etter hensikten, sier Tore Lillemork til YrkesBil.
Han er seniorrådgiver i Norges Bilbransjeforbund (NBF), som
organiserer de fleste av de store lastebilforhandlerne- og verkstedene i Norge.
– NBF har – og er opptatt av å ha – en god relasjon og
dialog med Statens vegvesen, men i sommer har vi fått flere frustrerte
meldinger fra medlemmer, fordi forsinkelsene ved TS0 har vært uakseptable,
fortsetter Lillemork.
TS0 er navnet på Statens vegvesens system for sentralisert
dokumentgodkjenning ved enkeltgodkjenning av nye tunge kjøretøy.
Ordningen ble etter en lengre prøveperiode fra 2016 innført
i 2017 og 2018, i tett dialog og samarbeid med NBF, Bilimportørenes Forening
(BIL), Påbyggergruppen i Norsk Industri og Norges Lastebileier-Forbund (NLF).
Allerede betalende abonnent på papirutgaven?
Få digital tilgang uten ekstra kostnad
Registrer deg her
Gratis prøveperiode!
Få digital tilgang i 2 måneder
- helt uforpliktende
Registrer deg her
Har din prøveperiode gått ut?
Se våre alternativer for abonnement
Klikk her
Ønsker du abonnement for flere brukere kan du kontakte oss på e-post: abo@bilforlaget.no eller tlf: 23 03 66 00