-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Nye regler for kjøre og hviletid
Fra 1. august 2007 får førere av lastebiler og busser i Norge nye kjøre- og hviletidsregler å forholde seg til. Det nye regelverket gjelder allerede i resten av Europa.
- De nye reglene for kjøre- og hviletid gir store endringer for enkelte kjøretøy som før har vært unntatt regelverket, men som fra nå av må forholde seg til kjøre- og hviletidsreglene, sier Arne Valdemar Nielsen i Statens vegvesen.
Med de nye reglene som gjelder fra 1. august har Norge, i likhet med andre land i EU/EØS, vedtatt nasjonale unntak.
I Norge gjelder et av unntakene transport av levende dyr, som inntil videre er unntatt regelverket fram til nye avklaringer kommer i løpet av høsten 2007.
For å få kunnskap om andre lands unntak må sjåfører ta kontakt med myndighetene i de relevante landene.
I de nye kjøre- og hviletidsreglene fra 1. august skal:
- Pausene for sjåfører deles opp annerledes (45 minutters pause etter 4, 5 timer som kan deles i minst 15 pluss 30 minutter)
- Total kjøretid per dag er ni timer (ti timer to ganger per uke)
- Tidene for døgnhvil og ukehvil økes.
- Døgnhvilen skal i utgangspunktet være elleve sammenhengende timer eller minst tre pluss ni timer.
- Ved to sjåfører skal det av holdes minst ni timer døgnhvil i løpet av 30 timer.
- Ukehvilen skal være på minst 45 timer. Den kan reduseres til 24 timer annenhver uke, men denne reduksjonen må kompenseres.
- Ny maksimalgrense for ukentlig kjøretid settes til 56 timer per uke og 90 timer over to uker.
Digitale fartskrivere - overgangsordning
Vegdirektoratet presiserer at for kjøretøy som omfattes av det nye regelverket vil det være en overgangsperiode frem til 31. desember 2007 for innmontering av digital fartskriver.
For øvrig må disse kjøretøyene likevel følge kjøre- og hviletidsreglene.
Lenke til forskriften
http://www.lovdata.no/ltavd1/filer/sf-20070702-0877.html