-
Volvo Car Stor-Oslo:
Servicemarkedsleder
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
Scania kutter ut snutebil?
Etter hva vi i YrkesBil erfarer kommer Scania til å slutte å produsere sin T-serie, som er betegnelsen på deres snutebil. Årsaken er at stadig færre kunder kjøper en slik bil. Dermed er det over og ut for europeiskproduserte snutebiler.
Fortsatt er det mange som mener at en skikkelig lastebil skal ha snute, men lengdebestemmelsene har gjort at stadig færre transportører velger en slik bil. Ønsker man seg en av de siste snutebilene fra Scania bør man forte seg, etter hva vi erfarer kommer produksjonen til å legges ned allerede til høsten.
De siste årene har Scania vært alene om å kunne tilby en snutebil i Europa. Volvo solgte i en kort periode den Brasil-produserte Volvo NH, men måtte kaste inn håndkleet etter kort tid. Nå ser det altså ut til å være over og ut for europeiske snutebiler. Nå skulle man tro at Scania ville fortsette å produsere T-serien i Brasil, men også dette markedet går i stadig større grad over til frambygde lastebiler.
Det spesielle med lastebilverdenen er jo at markedene rundt om i verden er svært forskjellige, ikke som på dinky toys-siden der personbilene er gangbare over hele kloden. I USA er salget av snutebiler fullstendig dominerende, i Asia er det de asiatiske lastebilprodusentene som dominerer, mens de europeiske produsentene er dominerende i Europa og store deler av resten av verden.
I følge den norske Scania-importøren selger de bare mellom 10 og 15 snutebiler i året, i Sverige er salget på ca. 50 biler. Vi regner med at mange lastebilentusiaster feller en tåre når den siste europeiske snutebilen er historie.