Sommeren er den store testsesongen

Sommeren er på hell, men den har på ingen måte vært fri for oppdrag. Sommeren er den store testsesongen når det gjelder vogntog. Resultatene fra disse testene kan du lese i YrkesBil utover høsten. Først ut, i YrkesBil nr 9, er MAN TG510A, en velkjørende kraftkar fra Tyskland.

Publisert


Som tema i denne utgaven har vi flåtestyring. Vår medarbeider Terje Amlie har sett nærmere på hva som finnes av utstyr på markedet og hva disse kan hjelpe transportøren/sjåføren med, fra de genialt enkle løsningene til de mer avanserte systemene.

Visste du at norske turbussjåfører er de snilleste i klassen når det gjelder å overholde hviletidene? I hvert fall hvis vi skal tro resultatene etter en storkontroll av busser i sommer. Men kontrollen fant også mange alvorlige bremsefeil på rutebusser.

I fjor lanserte Scania sin 470 hester der de benyttet et nytt innsprøytningssystem de kaller HPI. Nå lanserer Scania de samme innsprøytningssystemet på en forbedret 420 hester. Vi har vært i utlandet å prøvekjørt nykommeren som blant annet har 5% høyere dreiemoment enn forgjengeren.

Våre veteranbilsentusiaster kan i denne utgaven glede seg over en rapport fra Norges største veteranbilløp for nyttekjøretøyer, nemlig Vognmannen 2002. Selv om YrkesBil stilte med årets minste nyttekjøretøy, en 1960 Lloyd Alexander varebil, var det de tunge kjøretøyene som dominerte.

Vil du vite mer om disse sakene, kan du lese siste utgave av Yrkesbil som er å få kjøpt i løssalg nå. Ønsker du å abonnere på bladet, får du 2 gratis utgaver hvis du bestiller abonnement for ett år. Ta kontakt med oss på telefon 23 03 66 02 eller klikk her for å bestille abonnement elektronisk.

Powered by Labrador CMS