-
Volvo Car Stor-Oslo:
Servicemarkedsleder
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
Halvparten til vegformål, men
Regjeringen skryter av en vekst i samferdsel på over to milliarder. Men fordelingen mellom vei og jernbane er rimelig skjev.
KOMMENTAR: I forslaget til statsbudsjettet kommer forskjellen mellom vei og jernbane tydelig til syne.
- Av totalt 31,8 milliarder kroner til samferdselsformål utgjør utgiftene til veiformål 16,3 milliarder kroner, omtrent 50 prosent av utgiftene
- I budsjettforslaget er tilsvarende utgifter til jernbaneformål om lag 12,5 milliarder kroner, eller omtrent 40 prosent av utgiftene.
I praksis kan man si at vei og jernbane får omtrent like mye. Og vi skjønner alle at jernbanen virkelig trenger penger. Vi har vist til statistikken fra SSB tidligere:
- Lastebiler frakter dag 6 ganger flere tonnkilometer gods innenlands enn jernbanen. Jernbanen har nesten ikke økt godsmengden siden 1965.
- Innen persontransport er tallene enda grovere. I passasjerkilometer er andelen persontransport som nå går på jernbane under 10 prosent av det som går på vei.
Realiteten er at altså at de suverent mest brukte transportformene i dag kun får en brøkdel av pengene som de svake, enten du fordeler på tonnkilometer eller passasjerkilometer
Spørsmålet er hvor rettferdig det føles for alle oss som daglig humper rundt i Norge.
I tillegg til vei og jernbane foreslår regjeringen å bevilge 3 milliarder kroner til forskning, luftfartsformål, særskilte transporttiltak, posttjenester og telekommunikasjon, snaut 10 prosent.
For vei kommer i tillegg om lag 5,6 milliarder kroner i bompenger til statlige vegprosjekter og om lag 3,6 milliarder kroner i bompenger til fylkesvegprosjekter. Men dette betaler vi jo av egen lomme.
MER FRA STATSBUDSJETTET: