-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Autoco Bærum AS:
Tekniker / Bilmekaniker
-
Karosseriforum AS:
Daglig leder
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Møller Bil Drotningsvik:
Bilmekaniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Halvparten til vegformål, men
Regjeringen skryter av en vekst i samferdsel på over to milliarder. Men fordelingen mellom vei og jernbane er rimelig skjev.

KOMMENTAR: I forslaget til statsbudsjettet kommer forskjellen mellom vei og jernbane tydelig til syne.
- Av totalt 31,8 milliarder kroner til samferdselsformål utgjør utgiftene til veiformål 16,3 milliarder kroner, omtrent 50 prosent av utgiftene
- I budsjettforslaget er tilsvarende utgifter til jernbaneformål om lag 12,5 milliarder kroner, eller omtrent 40 prosent av utgiftene.
I praksis kan man si at vei og jernbane får omtrent like mye. Og vi skjønner alle at jernbanen virkelig trenger penger. Vi har vist til statistikken fra SSB tidligere:
- Lastebiler frakter dag 6 ganger flere tonnkilometer gods innenlands enn jernbanen. Jernbanen har nesten ikke økt godsmengden siden 1965.
- Innen persontransport er tallene enda grovere. I passasjerkilometer er andelen persontransport som nå går på jernbane under 10 prosent av det som går på vei.
Realiteten er at altså at de suverent mest brukte transportformene i dag kun får en brøkdel av pengene som de svake, enten du fordeler på tonnkilometer eller passasjerkilometer
Spørsmålet er hvor rettferdig det føles for alle oss som daglig humper rundt i Norge.
I tillegg til vei og jernbane foreslår regjeringen å bevilge 3 milliarder kroner til forskning, luftfartsformål, særskilte transporttiltak, posttjenester og telekommunikasjon, snaut 10 prosent.
For vei kommer i tillegg om lag 5,6 milliarder kroner i bompenger til statlige vegprosjekter og om lag 3,6 milliarder kroner i bompenger til fylkesvegprosjekter. Men dette betaler vi jo av egen lomme.
MER FRA STATSBUDSJETTET: