Tøffe tider i tømmertransporten.
Les mer i siste YrkesBil.

Vinteren er rett rundt hjørnet, det samme er YrkesBil nr 13, denne gang med tømmer som tema. Men det betyr ikke at vi hopper bukk over andre interessante områder. Både nyheter om lastebiler , busser og varebiler finnes på plass.

Publisert


Tømmer er tema i YrkesBil nr. 13 og vi har fem velfylte sider med interessant spesialstoff om tømmer. Vi har blant annet vært på Sørlandet og snakket med to erfarne tømmertransportører som benytter uvanlige lastebiler i skogen, nemlig finske Sisu. Denne lastebilprodusenten er kjent for å bygge solide biler med mange spesialløsninger.

Det er tøffe tider i tømmertransporten. De store transportkjøperne presser prisen på transporten ned, og mange lurer på hvor dette skal ende? Vi har besøkt Per Engseth, kjent bilsportutøver, som også har drevet med tømmertransport. Han måtte gå opp på transportprisen for å overleve, men ble tilbudt en ytterligere reduksjon i stedet. Da kastet han inn håndkleet og solgte bilene sine!

Tester
Denne utgaven av YrkesBil inneholder også to tester. Vi har kjørt distribusjonsløypa med en Iveco EuroCargo Tector, en god distribusjonsbil som var svært gjerrig på drivstoffet. Men førerhuset er utgått på dato.

Videre har vi testet Chevrolet Silverado pickup med den nye Duramax dieselmotoren. Den nye motoren hadde krefter nok og gikk ganske billig, men vi er fortsatt ikke fornøyd med støynivået fra motoren.

Prøvekjørt
Den nye generasjonen Mercedes-Benz Actros ble lansert på IAA tidligere i høst. Allerede nå har vi fått prøvekjøre den i utlandet. Tyskerne har gjort en skikkelig jobb med denne modellen, spesielt når det gjelder interiøret. Her kan man velge mellom forskjellige seteløsninger, man har tatt fram en svært komfortabel madrass, dessuten har hele dashbordet gjennomgått vellykkede forandringer.

Men Actros inneholder også andre spennende nyheter som super singel-dekk, integralhekk og sterkere motorer. Vi likte bilen svært godt og gleder oss til å få teste den skikkelig i vår egen løype en gang til neste sommer.

Øst
Det ruller stadig flere vogntog fra de tidligere østblokk-landene på våre veier. Vår danske frilanser har besøkt et transportfirma i Estland som kjører mye i Skandinavia. Med lave dieselpriser og enda lavere sjåførlønninger, er transportører fra Estland vanskelige å konkurrere med når det gjelder pris. En estisk toppsjåfør som kjører mye tjener i underkant av 8000.- norske kroner i måneden.

Brannbuss
Vi har tidligere skrevet om den svenske brannbussen som bygges i Arvika. Nå er neste generasjon på plass og det første eksemplaret skal leveres til Norge, nærmere bestemt Oslo Brann- og Redningsetat.

Produsenten er svært optimistisk til brannbussens framtid og kan fortelle at de har fått henvendelser fra mange land – og det uten engang å forsøke å markedsføre seg!

Powered by Labrador CMS