-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Servicemarkedsleder
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Enighet om nye lastebilavgifter
Samferdselsministerne i EU ble nylig enige om hvordan tunge kjøretøy skal avgiftsbelegges for veibruk og forurensing.
I dag gjelder den såkalte Eurovignette, som er dagligbetegnelsen på EU-direktivet som regulerer hvordan tunge kjøretøys avgiftsbelastes bruk av vegnettet.
Eurovignette trådde i kraft juni 2006, og med juni 2008 som deadline for de enkelte medlemslandene til å inkorporere direktivet i lovgivningen.
Uenighet om Eurovignette
I Eurovignette ble det blant annet åpnet for at man fra 2012 kunne avgiftsbelaste kjøretøy over 3,5 tonn, mot 12 tonn som var (er) tidligere grense.
Grunnet uenigheter internt i EU, er det imidlertid betydelige deler av teksten i Eurovignette som ikke har vært ferdigstilt.
Spesielt gjelder dette avgifter som ikke bare går til å dekke kostnaden ved selve vegen, men som skal regulere trafikkflyt ved rushtid og hvordan stimulere til overgang til kjøretøy som forurenser mindre.
Les også: Vegavgifter for lastebil behandlet i statsbudsjettet
Dette er nytt per 15. oktober
Ifølge utkastet samferdselsministerne ble enige om 15. oktober, åpnes altså for at EUs medlemsland også kan ilegge lastebiler avgift for den luft- og støyforurensing de medfører, såkalt eksterne kostnader.
Det åpnes også for å differensiere avgiften for å ta hensyn til trafikken på forskjellige tider av døgnet. Bestemmelsen om differensiering er et kompromissforslag fra EU-formannskapet som erstatter Europakommisjonens forslag om rushtidsavgift.
De konkrete punktene er:
- Kjøretøy som tilfredsstiller de strengeste utslippskravene skal ikke avgiftsbelastes for luftforurensing før tidligst fire år etter at kravene trådde i kraft. Euro 6-biler vil altså ikke få slik avgift før i 2018 (mens Euro 5-biler får det fra 2014).
- Rushtidsavgift kan makismal variere med 175 prosent, og i maks fem timer per døgn.
Øvrige tekster i tidligere forslag er godtatt, som i praksis betyr blant annet:
- Det åpnes for at myndighetene kan unnta biler under 12 tonn for slike avgifter dersom avgiften virker mot sin hensikt eller påfører overdrevne administrative kostnader.
Som vanlig tar det sin tid fra forslagene i EU er kommet på bordet til de vedtas og får praktisk effekt, men denne gang skulle det være altså være grunn til å tro at timingen er helt riktig for at Euro 5-biler faktisk blir avgiftsbelagt fra 2014.