-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Turistattraksjon på Grossglockner
Det er ikke hver dag man møter en DAF semi på alpeveien over Grossglockner. Alle fornuftige sjåfører tar selvfølgelig Kärtnen-Salzburg ved hjelp av en tunnel eller to. Men her var det noen som ville bevise noe.
"Det var først og fremst den store lastebilforhandleren Tschann i Salzburg som hadde lyst til å antyde at et typisk opp-og-nedover-land som Østerrike ikke var direkte avvisende til elektriske biler.
De fikk med seg GROHAG – det er de som administrerer Grossglockener Hochalpenstrasse – som syntes stuntet var så gøy at de sågar ga grønt lys til turen på en søndag – strekningens heftigste turist-dag.
Bilen var en av DAF sine elektrifiserte modeller – CF har de jo produsert siden 2018, og den er etterhånden kommet med flere batterimuligheter og inntil 37 tonn totalvekt.
Dette var en versjon med 326 hestekrefter og hele ekvipasjen veide inn på 26 tonn.
Ruten var litt motorvei (48 km), litt landevei (48 km) og 68 km serpentin-svinger og stigning inntil 12 grader. Frem og tilbake ble til sammen 302 kilometer.
På en av strekningene, Salzburg til Kassenstelle (117 km med 730 km høydeforskjell) var forbruket 1,77 kWt/km. Og de 68 kilometerne opp til og ned fra Kaiser-Franz-Josefs-Höhe på 2369 moh. målte man 2,7 kWt/km, med en overraskende stor grad av gjenvinning i nedoverbakkene.
Fra toppen av veien kan man forresten se enda 1000 meter opp før man finner tuppen av Grossglockner – Østerrikes høyeste.
Nå sier ikke GOHAG at de skal utstyre veien sin med lademuligheter for de store lastebilene, men de skal jommen gjøre den tilgjengelig for batteridrevne personbiler. «En ny tidsregning…» osv. ifølge dem.
For Tschann var det ikke helt tilfeldig at de gjorde dette stuntet nå. Fra august innfører nemlig Østerrike en støtteordning for nullutslippere.
For 2022 stilles det € 50 mill. til disposisjon som dels skal gå til 80 prosent av meromkostningene for en el-lastebil, og dels til 40 prosent av utgifter til ladeinfrastruktur. Hvert år frem til 2025 blir bevilgningene større.
– Vi kunne vel ikke funnet en bedre måte å vise hvor brukbare disse bilene er, spurte Enrico Simma, daglig leder hos Tschann, retorisk.
"Epokisk ytelse", sa Johannes Hörl fra GROHAG begeistret. Han pekte også på manglende motorstøy og effektiv elektrisk regenerering som sparte ellers rødglødende bremser, samtidig som man kjørte gjennom Hohe Tauern nasjonalparkområdene uten et gram CO2 ut der bak.