Den som baserer årsresultatet for varebiler i 2012 på bakgrunn av registreringene i januar, den bør tåle risiko.
Annonse
Men det er alltid morsomt med trender:
Fortsetter utviklingen som nå, ender nemlig 2012 under 2011, men godt over 2010-nivå, med ørlite over 31.500 biler totalt.
I så fall blir også 2012 et år over «normalen», basert på at det overgår gjennomsnittet fra de 10 siste årene.
Tilbakegangen i januar i år var altså 11,1 prosent målt mot januar i fjor.
Annonse
En konge
En god start på året kan være tung å ta igjen for dem som har sovet i timen.
Foreløpig er det ett merke som utmerker seg så brutalt over konkurrentene at det nesten er usportslig:
VW Nytte har mål om beskjeden vekst til 33,0 prosent markedsandel i 2012. Per 30. januar er status 30,8 prosent andel, som allerede er et halvt prosentpoeng over oppnådd status for 2011.
Fortsetter andelsveksttakten, passere VW målet allerede i juli…
Annonse
Og to kometer
Men lenger nede på listen finner vi også to kometer de øvrige toppmerkene skal se opp for i 2012:
Nissan på 7.plass har øket med 64 prosent i januar. Bare en dag før måneden var over, var det faktisk nok til å passere Citroen (men som gjorde et kjempebyks med 62 biler 31. januar!)
Det er likevel nok til alvorlig å puste både Mercedes og Peugeot i nakken! Og det er faktisk pickup/SUV-modellene Navara og Pathfinder som gjør det meste av denne jobben!
Fiat på 8. plass ser også ut til endelig å ha fått opp dampen, med 120 prosent vekst, og har nå passert både Opel og Mitsubishi.
Bærebjelken hos Fiat er Doblo, men også Scudo selger brukbart, og det kan bli spennende å følge nye Freemont.