-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger Skoda
-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Sulland Bil Drammen:
Daglig Leder
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Tror på oppsving neste år
2022 blir et labert bussår i Norge, totalt sett. Volvo-sjef Svenn-Åge Løkken er imidlertid sterk i troen på et langt bedre 2023, og ambisjonen er som alltid å bli markedsledende.
– 2022 blir et år med lave buss registreringer og vi i Volvo Norge forventer å levere i overkant av 100 busser, sier Svenn-Åge Løkken, bussdirektør i Volvo Norge AS.
– Hvor stort blir totalmarkedet for busser i Norge i 2022?
– Jeg vil anslå pluss-minus 300 busser.
– Hvor stort blir totalmarkedet i 2023 og hvor stor andel av dette har Volvo Norge ambisjoner om å ta?
– Anbudsvolumet tar seg opp igjen i forhold til 2022. Samtidig har vi forhåpninger om at tur- og ekspressmarkedet kan hente seg inn igjen, i alle fall delvis. Totalmarkedet i 2023 vil nok ende på opp mot 800 enheter. Vi i Volvo har som alltid ambisjon om å ha en ledende posisjon i markedet, så også i 2023.
– Hvilke anbud er mest interessante for Volvo Norge fremover?
– Med vår ledende og landsdekkende organisasjon så er alle anbud av høy interesse.
– Hva er på gang av produktnyheter fra Volvo de neste par årene?
– Vi prater sjeldent om hvilke fremtidige produkter vi vil komme inn i markedet med, vi holder spenningen til de blir lansert.
– I hvilken grad – og hvordan – påvirker komponentmangel bussbransjen?
– Vi opplever en del vanskeligheter med leveransen av en del komponenter for tiden. Dette forstyrrer selvsagt produksjonen og dermed leveranser. Takket være en god jobb i innkjøp- og produksjonsleddet har vi unngått de store forsinkelsene og i det store levert i tide.
– Hvor stor andel av salget blir elektrisk, både av eget salg i 2022/23 og i overskuelig tid fremover, samt totalmarkedet? Hva med andre alternative drivstoffer: Gass, HVO etc.?
– I 2022 blir andel elektrisk fra oss cirka 20 prosent av volumet. Av totalmarkedet i 2022 snakker vi om en andel elektrisk på opp mot 50 prosent og denne øker nok ytterligere i 2023. Gass har vi ikke i sortimentet og HVO er ikke noe særlig i vinden.
– Hva er de største utfordringene bussbransjen står overfor fremover?
– Når kommer passasjerene tilbake? Det er det store spørsmålet. I tillegg har bussbransjen utfordringer med lønnsomhet.