YRKESBIL HISTORIE

Kvinnelige pionerer: Damene dominerte budbransjen

Fredrikke Tønder-Olsen var en frøken fra Helgeland som ble pioner i bud- og flyttebransjen i hovedstaden. Nå har hun fått en hurtigbåt oppkalt etter seg. Her er historien om Fredrikke og noen andre damer i samme bransje.

Publisert

Påfallende mange firmaer som etablerte seg i flytte- og transportbransjen rundt forrige århundreskifte, ble drevet av kvinner.

Det første var Kristiania Visergutkontor (KVK), som ble startet av en fremsynt frøken i 1894.

Fredrikke Tønder-Olsen, født på ei øy i Dønna i Nordland, var synshemmet, men med sitt livsmotto «Er du halt, er du lam, har du vilje, kjem du fram» ble hun en gründer.

Frøken Frederikke

På Helgeland ble Fredrikke landets første kvinnelige forsikringsagent, før hun dro til hovedstaden og startet KVK. Det begynte med tre-fire gutter og noen håndkjerrer, men virksomheten vokste raskt til å ha 50 hester på stallen og opptil 200 mann i arbeid når det var som travlest. En av viserguttene var for øvrig den senere ikke helt ukjente Einar Gerhardsen.

I 1921 begynte KVK å erstatte hester med biler. I 1938 hadde KVK 13 lastebiler pluss mindre varebiler og var dermed blant de største i hovedstaden. En mann i Fredrikkes stilling, som eier av en stor bedrift, ville nok ha smykket seg med direktørtittel. Men Fredrikke kalte seg rett og slett bare Frøken.

Effektiv frøken: Fredrikke Tønder-Olsen etablerte Kristiania Visergutkontor i 1894.
Effektiv frøken: Fredrikke Tønder-Olsen etablerte Kristiania Visergutkontor i 1894.

Frøken Fredrikke fikk Kongens fortjenestemedalje i 1926. Hun døde i 1931, 75 år gammel. Men i dag, 90 år senere, blir hun fortsatt hedret. Den nye hurtigbåten som ble satt i drift på Helgelandskysten i februar 2021, ble døpt «MS Fredrikke Tønder-Olsen».

Noen år etter Fredrikkes død ble firmaet omdannet til aksjeselskap, men kvinner styrte fortsatt butikken – Anna Colbjørnsen, Margit Christiansen og Sofie Mathisen ledet firmaet videre. KVK har i dag 127 års erfaring, og driver fortsatt i flyttebransjen.

Adam og Eva

I 1896 fikk KVK konkurranse fra Evas Express. Her var det imidlertid ingen ekte Eva som sto bak, men herr Larsen. På slutten av 1930-tallet hadde Evas Express seks lastebiler. Firmaet begynte tidlig med langtransport, eller ”langveiskjøring til Sverige og over hele Norge” som det står i en omtale fra 1938.

Om transport av epler var et spesielt satsingsområde for Evas Express, sier historien ingenting om. Heller ikke om det foregikk fristende utspill overfor det mannsdominerte Adams Express, etablert i Kristiania i 1898. De burde kanskje ha fusjonert og tatt navnet Paradis Express.

Men slik gikk det ikke. Isteden ble Evas Express overtatt av en kvinne, Elsa Jørgensen, på 1950-tallet. Senere forsvant firmaet fra scenen, mens Adams Express fortsatt består. De har i dag avdelinger i Oslo (Langhus), Bergen og Stavanger.

I mange år sto det også en kvinne i spissen for Christiania Transport-Bureau. Frøken Hedvig Holst drev firmaet med stødig hånd fra 1900 til 1934. Det er litt uklart når dette firmaet ble etablert. I eldre annonser står det 1895, men de jukset litt og feiret 100-årsjubileum i 1990. Selskapet fikk uansett en lang historie, men ble avviklet i 2013.

To kvinner i Trondheim

Mens Adam og Eva konkurrerte i Oslo, etablerte Johanne Østbye Adams Express i Trondheim i 1900. Hun ble senere etterfulgt av en mann, men etter at han ble myrdet på selveste nyttårsaften i 1935, ble firmaet igjen ledet av en kvinne. Kontordamen frøken Gunvor Lund – senere gift Hassel – overtok nemlig bedriften og styrte den frem til ca. 1960. Adams Express i Trondheim ble solgt og skiftet navn rundt 1980.

På 1940-tallet dukket det opp en ny aktør med kvinnenavn i Oslo. Det var Jane’s Express i Pilestredet 31. Jane tok på seg bud- og transportoppdrag og annonserte med «Voksne menn og gutter». Jane’s Express er for lengst historie, men synes du transportbransjen er litt av en jungel, er firmanavnet Tarzan Transport fortsatt ledig.

Powered by Labrador CMS