YRKESBIL HISTORIE

Mason Road King: Den første Veikongen

Alle vet hvem som er King of the Road. Men hvem er Road King? (De som tror dette handler om en av årets Harley-modeller, trenger ikke lese videre).

Publisert

Den norske Scania-importøren gjorde stor suksess med begrepet «King of the Road», som ble lansert på 1970-tallet.

Men ideen var gammel. Mason Motor Truck Company i Flint, Michigan tok i bruk «Road King» som modellnavn allerede i 1922.

Speed Truck

Mannen bak Mason Road King, Arthur C. Mason, hadde bakgrunn som motorkonstruktør hos Cadillac og fabrikksjef hos Buick.

I 1922 startet Mason produksjon av lastebilen Mason Road King.

Speed Truck: Forsiden på en salgsbrosjyre for Mason Road King fra 1925. Forniklet radiatorgitter var standard.
Speed Truck: Forsiden på en salgsbrosjyre for Mason Road King fra 1925. Forniklet radiatorgitter var standard.

Den minste modellen, en 1-tonner, ble markedsført som en Speed Truck – en lastebil for raske leveringer. Og skal vi tro reklamen, gikk det virkelig unna: «34 hestekrefter sørger for en halsbrekkende fart».

Motoren var fra Hercules, en motorfabrikk som var underleverandør til mange bilprodusenter.

Hercules var opptatt av rasjonell produksjon og enkel service. Derfor kunne praktisk talt hele motoren skrues fra hverandre med en og samme fastnøkkel – her var det bare én dimensjon på alle bolter og muttere.

Road King ble også levert som 1,5-, 2- og 2,5-tonner, med akselavstand på 130, 150 og 168 tommer – det siste et langt busschassis som altså målte 427 cm mellom hjulsentrene.

Fra Road King til Rugby

I 1923 ble Mason Motor Truck innlemmet i William C. Durants bilkonsern Durant Motors, som omfattet personbilene Star, Flint, Locomobile og Durant.

I 1927 opphørte produksjonen av Road King. Isteden lanserte Durant en ny lastebilmodell produsert hos Flint-fabrikken. Den var ingen direkte etterfølger til Road King, snarere et søskenbarn.

Merkenavnet var Rugby – det samme navnet som ble brukt på personbilen Star på markeder utenfor USA.

Rugby lastebiler ble levert med Continental-motor, både 4-sylindret og 6-sylindret.

Fra 1928 fikk Rugby forniklet radiatorkappe, noe som gjorde at den så mer snobbete ut enn andre lastebiler i samme prisklasse. Radiatorkappa var den samme som ble brukt på 1928-29 Durant personbil.

Siste generasjon Rugby lastebil (1930-32) hadde ordinær radiatorkappe.

Konsern på leirføtter

Norsk importør for alle Durant-merkene var Rolf T. Bjerke i Oslo, som oppnådde en respektabel markedsandel spesielt for den rimelige personbilen Star / Rugby.

«Veikongen»: I denne annonsen fra 1925 bruker den norske importøren betegnelsen «Veikongen» om Mason Road King.
«Veikongen»: I denne annonsen fra 1925 bruker den norske importøren betegnelsen «Veikongen» om Mason Road King.

Salget av lastebiler var mer beskjedent.

I 1927 overtok et nytt firma, Norsk Bilimport Erling M. Rød A/S, importen.

Rød ble senere medeier i Austin-importøren Erik B. Winter og huskes fortsatt for sin rolle som fagperson i lørdagsprogrammet Trafikk og Musikk på NRK.

Det viste seg etter hvert at den optimistiske aksjespekulanten Durant hadde bygd sitt bilkonsern på kvikkleire.

Etter børsraset i 1929 hanglet Durant Motors videre til endelig slutt i 1932.

I dag finnes det bare noen svært få Mason Road King og Rugby lastebiler i USA og Canada, og så vidt vi vet ingen hele biler i Norge.

Vi får trøste oss med at det eksisterer en Rugby lastebil med norsk historie i Tyskland.

Powered by Labrador CMS