Scania-dame: Janna Dybwad (1937-2015) fra Lånke har fått et eget kapittel i boka. Hun og mannen Thomas Dybwad drev med lastebiler og anleggsmaskiner. Janna begynte å kjøre tippbil på 50-tallet og trivdes så godt med det at hun holdt på i 40 år. Det gikk alltid i Scania.
Scania-dame: Janna Dybwad (1937-2015) fra Lånke har fått et eget kapittel i boka. Hun og mannen Thomas Dybwad drev med lastebiler og anleggsmaskiner. Janna begynte å kjøre tippbil på 50-tallet og trivdes så godt med det at hun holdt på i 40 år. Det gikk alltid i Scania.

YrkesBil Historie

Uten lastebilen stopper Stjørdalen …

… og uten denne boka går du glipp av lastehistorien fra dalføret. Historielagene i Stjørdal, Hegra, Meråker, Lånke og Skatval har gått sammen om et bokprosjekt som imponerer.

Publisert

254 sider, over 200 bilder og historien om bortimot 100 lastebileiere ble resultatet da Boknemnda for historielagene i de fem kommunene kom med sin årbok i 2021.

Boka slo godt an – praktisk talt hele opplaget på 800 bøker gikk unna i julehandelen. Ikke så rart. Det har blitt ei innholdsrik og velskrevet bok.

Alf Roar Olsen har vært hovedansvarlig, med bidrag fra flere lokalpersoner med god kjennskap til bransjen. – Den mest arbeidskrevende boka jeg har laget, sier han selv.

Initiativet til å utgi ei bok om lastebilnæringa kom fra Gunbjørn Beitland fra Forradalen, tidligere lastebileier og tømmerkjører.

Etter at lokalavdelingen av NLF ble nedlagt, sto det igjen en bankkonto med positiv saldo. Beitland foreslo at pengene kunne brukes til et bokprosjekt og fikk historielagene med på prosjektet.

En glimrende idé som har gitt et imponerende resultat.

Norges mest sentrale sted

Om ikke verdens navle, så er Stjørdalsområdet det mest sentrale knutepunktet for kommunikasjon i Norge.

Trafikken går i alle retninger. Her ligger hovedflyplassen for Midt-Norge, her møtes E6 og E14, her går Nordlandsbanen til Bodø og Meråkerbanen til Sverige og her er det et godt havneområde.

Med raskt voksende befolkning, mange industribedrifter, utdanningsinstitusjoner, militær aktivitet og et oppland der både landbruk og skogbruk spiller en viktig rolle, er det ikke rart at Stjørdalsbygdene har hatt stor aktivitet i transportbransjen.

«Gullalder»

Boka tar for seg utviklingen på disse områdene, der spesielt utbyggingen av Værnes flyplass og mellomriksveien til Storlien skaffet mange oppdrag for lastebileierne i dalføret og ga grunnlag for at noen vokste til å bli store transportbedrifter.

Mange var også engasjert i utbygginga av Nea-anlegget. Denne tida med stor anleggsaktivitet på 50- og 60-tallet var litt av en «gullalder» for transportnæringa i distriktet.

Her er et lite utvalg av bildene i boka. Er du heldig, er den fortsatt å få kjøpt. Kontakt Alf R. Olsen på 915 46 343 eller mail alfrolsen@gmail.com

**Artikkelen ble først publisert i YrkesBil nr. 4-2022**

Powered by Labrador CMS