-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
200 sjåfører med syn på ett øye mister lappen
EU-regler gjør at rundt 200 lastebil- og bussjåfører med syn på kun ett øye fra neste år mister dispensasjon for førerkortet.
Det er NRK som melder at nye helsekrav for førerkort i Norge, som ble innført i 2016, og som følger EUs førerkortdirektiv, fører til innskrenkninger i muligheten til å gi dispensasjon fra kravene.
Konsekvensen er, ifølge statskanalen, at rundt 200 personer her til lands ikke lenger vil få mulighet for å få dispensasjonen som trengs for å inneha førerkort klasse 2 og 3 for lastebil og buss.
Helsekravet som skjerpet retningslinjene for hvem som kunne få dispensasjon for førerkort ble innført allerede i 2010.
Det ble samtidig besluttet at det ikke lenger skulle innvilges dispensasjoner for nye søkere med syn på kun ett øye, mens de som allerede var innvilget dispensasjon fikk beholde denne.
Fra 2019 vil imidlertid også de som inntil nå har fått innvilget dispensasjon miste denne, ifølge NRK.
Fagdirektør Svein Lie i Helsedirektoratet uttaler til kanalen at han mener det er gode begrunnelser bak det skjerpede regelverket.
– Man trenger to øyne for å kunne vurdere avstand på en god måte og man trenger to øyne for å ha god synsvidde, altså syn til sidene, sier han.