-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Regional Ettermarkedsleder
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Tryg:
Salgssjef Bilkanalen Enter og Tryg Forsikring
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
DNB Bank ASA:
Bruktbilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
78 år med overskudd
Paccar, DAFs amerikanske eierselskap, rapporterer om positivt netto-resultat – for 78. året på rad. Rekord i bilbransjen?

På tross av synkende lastebilmarked i USA kan Paccar fortelle om nok et positivt år. Riktignok sank omsetningen, fra 19,12 milliarder dollars i 2015 til 17,03 i fjor.
Det ble allikevel et nettoresultat på 521,7 millioner som tilsvarte 1,48 dollar pr. aksje – og det inkluderer en «bot» på 833 millioner dollars til EU-kommisjonen etter at truckbransjen ble tatt i en kartell-liknende konspirasjons-aktivitet.
Økte markedsandelene
Og aksjonærene fikk selvfølgelig utbytte igjen, 1,56 dollars pr. aksje denne gangen – ting tyder på at de begynner å bli vant til dette. Helt siden 1941 har Paccar betalt utbytte til sine aksjonærer – det må da være bransje-rekord?
140.900 biler solgte konsernet i fjor – de økte markedsandelen både i Nord Amerika og Europa. Hjemme (og i Canada) økte Kenworth og Peterbilt Klasse 8 markedsandelen fra 27,4 prosent i 2015 til 28,5 prosent i fjor. Det var imidlertid i et marked som sank fra 278.000 til 216.000 biler.
Også i Europa sørget DAF Trucks for økt markedsandel, men det var i et økende marked. Her steg klassen over 16 tonn fra 269.000 til 303.000 og i dette segmentet økte de fra 14,6 til 15,5 prosent.
Det er ikke bare hjemme i Holland de er markedsleder. Også i Polen, Ungarn og Bulgaria ligger de i tet, akkurat som de gjør i det store lastebilmarkedet i Storbritannia. Der har de jo røtter langt tilbake til Leyland-tiden.
Investerer
DAF-merket lever godt i andre deler av verden også. De er på plass i Emiratene, har åpnet en egen filial i Tyrkia, i Taiwan er de markedsleder blant de ikke-asiatiske og i Brasil har de egen produksjon og klarte jommen å øke markedsandelen der også.
Paccar fortsetter å bruke vesentlige deler av inntektene til å investere i produkter og produksjon. Noe av det vi kommer til å merke her hjemme er et flunkende nytt robotisert lakkeringsanlegg for hytter.
Det ligger i Westerlo, Belgia, og kommer til å bli en vesentlig komponent i effektivitetsarbeidet når den kommer i produksjon i løpet av sommeren.