-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Servicemarkedsleder
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
78 år med overskudd
Paccar, DAFs amerikanske eierselskap, rapporterer om positivt netto-resultat – for 78. året på rad. Rekord i bilbransjen?
På tross av synkende lastebilmarked i USA kan Paccar fortelle om nok et positivt år. Riktignok sank omsetningen, fra 19,12 milliarder dollars i 2015 til 17,03 i fjor.
Det ble allikevel et nettoresultat på 521,7 millioner som tilsvarte 1,48 dollar pr. aksje – og det inkluderer en «bot» på 833 millioner dollars til EU-kommisjonen etter at truckbransjen ble tatt i en kartell-liknende konspirasjons-aktivitet.
Økte markedsandelene
Og aksjonærene fikk selvfølgelig utbytte igjen, 1,56 dollars pr. aksje denne gangen – ting tyder på at de begynner å bli vant til dette. Helt siden 1941 har Paccar betalt utbytte til sine aksjonærer – det må da være bransje-rekord?
140.900 biler solgte konsernet i fjor – de økte markedsandelen både i Nord Amerika og Europa. Hjemme (og i Canada) økte Kenworth og Peterbilt Klasse 8 markedsandelen fra 27,4 prosent i 2015 til 28,5 prosent i fjor. Det var imidlertid i et marked som sank fra 278.000 til 216.000 biler.
Også i Europa sørget DAF Trucks for økt markedsandel, men det var i et økende marked. Her steg klassen over 16 tonn fra 269.000 til 303.000 og i dette segmentet økte de fra 14,6 til 15,5 prosent.
Det er ikke bare hjemme i Holland de er markedsleder. Også i Polen, Ungarn og Bulgaria ligger de i tet, akkurat som de gjør i det store lastebilmarkedet i Storbritannia. Der har de jo røtter langt tilbake til Leyland-tiden.
Investerer
DAF-merket lever godt i andre deler av verden også. De er på plass i Emiratene, har åpnet en egen filial i Tyrkia, i Taiwan er de markedsleder blant de ikke-asiatiske og i Brasil har de egen produksjon og klarte jommen å øke markedsandelen der også.
Paccar fortsetter å bruke vesentlige deler av inntektene til å investere i produkter og produksjon. Noe av det vi kommer til å merke her hjemme er et flunkende nytt robotisert lakkeringsanlegg for hytter.
Det ligger i Westerlo, Belgia, og kommer til å bli en vesentlig komponent i effektivitetsarbeidet når den kommer i produksjon i løpet av sommeren.