EL OG DIESEL: Varebilen til venstre er en Daily Electric som Posten/Bring bestilte, men bilen fikk for liten batterikapasitet så da havnet den her som demobil. Bilen til høyre er klar for å oppfylle RDE-normen.

ENDELIG: Nå leveres også gassversjonen av Daily med den nydelige 8-trinns automatkassen fra ZF. Girspaken er enkel og behagelig å betjene.

BLÅGRØNT SIGNAL: Med blå detaljer i fronten (du kan også få blå felger) skal det synes at Daily Blue Power er «grønne» (miljøvennlige) varebiler. Viktig om du for eksempel vil signalisere din miljøvennlige profil. Men hvorfor blå, og ikke grønn?

Iveco Blue Power

Iveco Blue Power

Iveco Blue Power

Iveco Blue Power

Iveco Blue Power

Blågrønt alternativ

«Daily Blue Power» er navnet på Ivecos «grønne» varebilserie. Med valget mellom lavutslipps dieselmotor, gassmotor og elmotor er tanken at du alltid skal få tilgang til bykjernene, uavhengig av miljøkrav og restriksjoner.

Publisert

Både gassmotor og elmotor har vært alternativer i Daily i mange år allerede, men nå har italienerne samlet de «grønneste» versjonene av varebilen i en familie på tre, under navnet «Daily Blue Power»:

Daily Hi-Matic Natural Power er utstyrt med en 3.0 liters gassmotor som nå endelig leveres i kombinasjon med den nydelige 8-trinns automatgirkassen. Daily Euro 6 RDE Ready er utstyrt med dieselmotor og er ifølge Iveco det første lette nyttekjøretøyet tilpasset 2020 Real Driving Emissions-bestemmelsene. Og Daily Electric er den batterielektriske varianten.

Vi har vært i Sverige og prøvekjørt de to førstnevnte.

Vellykket kombinasjon
La oss starte med gassmodellen. Den 3.0 liter store firesylindrede gassmotoren, som yter 136 hestekrefter og tilbyr 350 Nm dreiemoment, er for så vidt velkjent. Det nye nå er at du får den i kombinasjon med Hi-Matic-automatkassen ZF 8HP, som har vært tilgjengelig i diesel-Daily siden 2015.

YB har tidligere skrytt av kassen og jobben Iveco og ZF har gjort med programmeringen av girtrinn og girskift. Momentomformeren fungerer ikke dårligere i kombinasjon med Ivecos gassmotor enn dieselmotoren, men etter hva vi forstår har det vært utfordrende å få girkassen harmonisert til gassmotorens karakteristikk.

Nå later ingeniørene til å ha løst disse utfordringene. Tidspunktene for opp- og nedgiring føles naturlig og riktig, og i nedoverbakker girer kassen ned både ett og to hakk for å bremse på giret. Bravo. Selv om dieselmotoren har 20 hestekrefter mer, oppleves gassmotoren som kvikkere under akselerasjon – og særlig i starten. At motoren ifølge Iveco har 4 desibel lavere støynivå er også merkbart, og øker trivselsfaktoren i kupeen.

Produsenten sier også at gassmotoren i kombinasjon med Hi-Matic bruker 2,5 prosent mindre gass enn varianten med manuelt gir, og at den sender ut fem prosent mindre CO2 ved «realistisk bykjøring» enn tilsvarende 3.0 liters dieselmotor.

Om arbeidsdagen din skal tilbringes bak rattet i en Daily, er det utvilsomt verdt å spandere på seg de cirka 15.000 kronene tillegget for Hi-Matic utgjør. At girkassen som velges av 80 prosent av Daily-kundene i Norden nå kan leveres i kombinasjon med gassmotor, vil nok løfte salget av gassbilene – men kanskje ikke i Norge, Sverige og Danmark. Her er nemlig prisen på gass betydelig høyere enn diesel, grunnet avgifter. Så mens folk andre steder i Europa tørster etter flere gassbiler fordi drivstoffet er billigere enn diesel, er det foreløpig idealistene og de som er med i anbud som kjører på gass i Norge.

Når vi samtidig vet at gassbilene er dyrere i innkjøp (cirka 6.700 Euro) og har høyere vedlikeholdskostnader (cirka 0,13 kroner (NOK) per kilometer, om du kjører 40.000 kilometer i året gjennom fem år, opplyser Iveco), skal det bli utfordrende å få flere til å kjøpe gassbil i Norge «frivillig». Men i Dailys tilfelle er det altså ikke bilens skyld, for den er helt på høyden med dieselsøsteren – om ikke bedre.

Spesielle dekk
Og når vi først er inne på diesel: Jo, vi fikk også prøve de såkalte «RDE Ready»-bilene. Dette er biler som allerede oppfyller miljømålet Real Driving Emissions (RDE) som innføres i 2020.

RDE er altså en test som måler utslipp (blant annet NOx) fra biler mens de kjører på offentlig vei under en rekke ulike, bestemte forhold.

Testen erstatter ikke WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure) som ble innført 1. september i fjor, men tanken er at RDE-testene skal brukes for å «bekrefte» at WLTP-resultatene (som skal være realistiske, men som utføres i laboratorier) holder hva de lover.

Iveco hevder deres Daily er det første nyttekjøretøyet som er testet og sertifisert for de nye RDE-kravene, i god tid før fristen. Testen ble ifølge Iveco utført av nederlandske Organisation for Applied Scientific Research (TNO), i samsvar med den nye offisielle prosedyren for testing under virkelige kjøreforhold. Den målte konformitets-faktoren endte på 1,2, mot 2020-grensen på 2,1.

Det er egentlig ikke så mye «hokus pokus» med disse bilene, men det er gjort noen grep for å senke utslippene.

For det første er det snakk om Ivecos 2,3 liters F1A dieselmotor på 156 hestekrefter, som fikk en komplett «make over» i 2016, som er sertifisert – altså ikke treliteren. I likhet med de andre dieselmotorene er også denne utstyrt med etterbehandlingssystemet Selective Catalytic Reduction (SCR). RDE-bilene er i tillegg utstyrt med Start&Stopp-system og spesielle «øko-dekk» fra Michelin, noe som ifølge Iveco sørger for 7 prosent lavere drivstofforbruk ved bykjøring enn foregående versjon.

Dekkene Agillis+ er utviklet spesielt for denne bilmodellen, og det loves «klasseledende ytelse, lav rullemotstand og lavt støynivå». Dette merket vi ingen ting til, siden bilene vi kjørte hadde vinterdekk, så spesialdekkene får vi komme tilbake til.

Nye assistenter kommer
Det var ingen nyheter i interiør eller karosseri denne gangen, men bak rattet ble vi minnet om at nettopp rattet kun kan justeres i høyden og ikke i dybden. Sitteputen er også litt i korteste laget.

For undertegnede medfører disse to ankepunktene at det er vanskelig å finne en optimal stilling, men «problemet» er ikke større enn at vi fint kunne levd med det.

Mange av konkurrentene har i senere tid kommet med en rekke førerassistentsystemer. Her henger Daily litt etter, men vi fikk vite at det i løpet av året kommer både sidevindstabilisator og adaptiv fartsholder. Det skulle bare mangle.

–––––––––––––––––––––––––

Prøvekjørt: Iveco Daily Blue Power

Kjøretøy 1

Daily Euro 6 RDE Ready

Motor: 2.287 kubikk, diesel

Effekt: 156 hestekrefter

Dreiemoment: 380 Nm

Gir: Hi-Matic 8-trinns automat fra ZF

Kjøretøy 2

Daily Hi-Matic Natural Power

Motor: 2.998 kubikk, komprimert gass

Effekt: 136 hestekrefter

Dreiemoment: 350 Nm

Gir: Hi-Matic 8-trinns automat fra ZF

**Denne artikkelen ble først publisert i YrkesBil nr. 3-2018. Ikke abonnent? Bli det her!**

Powered by Labrador CMS