-
Volvo Car Stor-Oslo:
Servicemarkedsleder
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
Brussel tar grep for å sikre effektiv grensepassering
Det har til tider vært full forvirring og inntil 80 kilometer køer ved EUs indre grenser den siste uken. Nå later det til at transportministrene i medlemslandene, er blitt enige om retningslinjer fra Kommisjonen – støttet av Europa-parlamentet.
Man har åpenbart sett tydelige tegn til at varestrømmen i EU har vært i nærheten av å stoppe opp.
Brussel er enige om retningslinjer: EU ønsker å sikre fri bevegelse av varer i korona-krisen med "grønne baner" for lastebiler. Det var åpenbart at noen medlemsland hadde reagert panikkartig da COVID-19 for alvor satte fart.
I pressen antydes det en slags skandale ved at EUs transportkommisær Adina Valean hadde vært påfallende fraværende.
SAMLESAK: Korona-krise i yrkesbilnæringen
I de siste krevende ukene var det EU-kommisjonens ferske president, Ursula von der Leyen, som samlet applaus da hun i realiteten overtok hele ansvaret ved hjelp av videomeldinger og klare definisjoner av fire mål.
Da von der Leyen kom til Kommisjonen i desember i fjor, var det den som hadde sittet lengst i regjering med Angela Merkel. Hun hadde sikkert lært mye der.
Hun la opp til et grønt felt, helt til høyre på veiene. Der skal ikke grenseovergang ta mer enn 15 minutter, og den skal være åpen for alle biler som frakter gods – ikke bare tunge lastebiler.
I tillegg bør medlemslandene droppe alt som heter helgeforbud, for å øke kapasiteten. Hun hadde også klare beskjeder om å begrense papir-byråkratiet.
Hun var ganske klar på at fri transport nå ikke bare var nødvendig for å overleve – men også for å dempe pandemiens virkninger på økonomien.
– Å holde liv i det store europeiske indre markedet er en av grunnene til at vi må beskytte transportnæringen, sa hun blant annet.
– Vi må også sikre at folks grunnleggende liv fungerer så normalt som mulig, føyde hun til.
Med andre ord: det er ikke bare medisiner og verneutstyr det er behov for å få levert raskest mulig uten forsinkelser ved grensene.
– Det er derfor det nå er avgjørende at hovedårene for trafikken gjennom EU er åpne, sa hun og ba om at alle medlemslandene måtte melde inn grenseoverganger og grønne kjørefelt til Brussel så fort som mulig.
Sammenfattet ser de nødvendigste tiltakene hun ba om slik ut:
- Abeidere i transportsektoren bør få lov til å krysse indre grenser.
- Karantenetiltak for dem bør slettes til fordel for "spesielt tilpassede tiltak".
- Helsekontroller ved EUs indre grenser må organiseres slik at den frie bevegelsen av varer ikke stanser.
- Medlemsstatene bør sørge for at sjåfører og logistikkpersonell blir forsynt med det de har behov for, for å gjøre jobben. Dette inkluderer sanitæranlegg og catering.
- Man må tillate den ukentlige hviletiden i hytta, siden hotell ikke lenger er tilgjengelige.
………… men alle disse tiltakene må være strengt begrenset til tiden når korona-regler gjelder.