-
Albjerk Bil Lier AS:
Mekaniker
-
Gumpens Auto Grenland AS:
Daglig leder
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Regional Ettermarkedsleder
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Tryg:
Salgssjef Bilkanalen Enter og Tryg Forsikring
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
Energi fra kapellet
Fraunhofer-instituttet eksperimenterer med nye kunst-tekstiler. Målet er at kapellet skal kunne levere strøm.


UTFORSKER: Svenske Jonas Sundqvist leder forskningsarbeidet på nye kunst-tekstiler ved tyske Fraunhofer-instituttet. Foto: Fraunhofer IKTS
Selvfølgelig snakker vi solceller.
Det tyske Fraunhofer-instituttet har nemlig utviklet noen nye, bøybare, solceller med tekstil-egenskaper. Sammen med alle samarbeidspartnerne ser de for seg at de store lastebilene skal kunne bli rullende solarparker.
De har regnet ut at bil og henger, eller en lang semi med slikt kapell, vil kunne produsere nok strøm til å drive for eksempel et kjøleanlegg både ved hviletider, når bilen losses og lastes og under hele turen.
Forskerne har utviklet en meget fin glassfiberstruktur for solcellene som kan påføres kapell-stoffet direkte. Man bruker altså tekstilet som substrat og trenger hverken glass eller silisium som ved vanlig solcelleproduksjon.
Kapellet må være meget stabilt, og kunne tåle temperaturer på inntil 200 grader ved påføringen, men disse kravene later til å være ukompliserte, samtidig som man fremdeles snakker om en overkommelig pris.
Man har enda mange problemer, kapellets ledningsevne for eksempel. Og arbeidet med ti mikrometer på en fleksibel presenning-overflate byr på utfordringer.
Forskerne, med svenske Jonas Sundqvist i spissen, har foreløpig ikke nådd mer enn 0,1 til 0,3 prosent effektivitet, der 10 – 20 prosent er vanlig for kjente typer solceller.
Men første mål er 5 prosent, og en vesentlig bedret livslengde. Og så regner de med at i løpet av fem års tid vil dette være virkelighet.