-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Felleskjøpet skal halvere Co2-utslipp fra transport
Transportvirksomheten står for to tredeler av Felleskjøpets Co2-utslipp. Samvirket har som mål å halvere dette innen 2030.

– Tilgang til gode nullutslippsalternativ for de tyngste lastebilene er helt i tråd med den miljøvennlige utviklingen vi vil ha i Felleskjøpet. Vi har som mål å halvere våre utslipp knyttet til transport og har i lengre tid jobbet med alternativer som HVO, gass og biogass. Dette vil gi oss løsninger som på kort sikt kan bidra, men det er kun el og hydrogen som kan gi helt Co2-nøytrale løsninger, sier direktør for produksjon og vareforsyning i Felleskjøpet, Halfdan Blytt, i en pressemelding.
I likhet med Tine, Thor Tenden Transport, Torpa Bilruter og en rekke andre norske transportører har Felleskjøpet nå også satt seg på reservasjonslisten for hydrogendrevne lastebiler fra Nikola.
Hydrogenbiler
Det amerikanske selskapet har vist frem modellene One, Two og Tre - hvor sistnevnte er tiltenkt det europeiske markedet.
Det er imidlertid verdt å merke seg at Nikola, i likhet med Tesla, foreløpig ikke har levert ut en eneste lastebil til kunder ennå, så det er knyttet stor spenning til kjøretøyenes driftsegenskaper. Nikola har for øvrig alliert seg med det norske hydrogenselskapet Nel som skal levere fyllestasjoner.
Felleskjøpet nøyer seg imidlertid ikke med å reservere en liten håndfull biler.
– Vi satser stort med 50 reservasjoner fra starten av. Med en så stor reservasjon ønsker vi å vise hvilke retninger vi vil gå i fremtiden, sier Blytt.
Ved bytte av 50 vanlige dieselvogntog til de nye Nikola Tre-lastebilene har Felleskjøpet beregnet utslippsreduksjonen å være på rundt 7.000 tonn Co2 årlig, noe som tilsvarer 15 prosent av konsernets totale årlige utslipp.
Flere tiltak på gang
Ifølge Felleskjøpet er bevisstheten rundt klima og forpliktelsene Paris-avtalen gir stor innen landbruket.
Logistikksjef Per Kenneth Øye i Felleskjøpet forteller at transport er høyt prioritert og at de har flere tiltak på gang som skal bidra til å kutte klimautslipp.
– At bonden får levert sine driftsmidler til gården med minst mulig utslipp er målet vårt. Reduksjon i antall lass er avgjørende for å lykkes og flere vogntog med fleksible modulvogner har redusert antall kjøringer betraktelig, sier han.
– Vi har i tillegg innført en ny type bulkutstyr levert av Muldoon i Nord-Irland. Dette gjør at lossetiden halveres. Så langt er det kun tre biler i drift med dette utstyret, men allerede gir dette 500 timer redusert tomgangskjøring årlig, sier Øye.